Support eller Submerge

Når nettilbyderen svikter

  1. Support eller Submerge

Tele 2 har et tilbud til sine internettkunder som de kaller "support". Etter å ha prøvd denne tjenesten noen ganger, sitter man igjen med en følelse av at feil engelsk ord er brukt for denne tjenesten. "Submerge" kunne f.eks. passe bedre. Etter å ha tilbrakt uendelig med tid i kontakt med denne servicetjenesten til Tele 2, har man nemlig en drukningsfølelse, i det man er i ferd med å gå under i et hav av frustrasjoner.

Jeg prøvde bare forsiktig å gjøre oppmerksom på at det var enkelte internettsider jeg som Tele 2-abonnent ikke kunne komme inn på. Det var spesielt én side som var aktuell, da jeg skulle gjøre en jobb for innehaveren av siden. Det ble sagt av "supporteren", som forøvrig var en høflig ungdom i stemmeskifte, at dette rutinemessig ville bli ordnet av "teknisk" i Oslo. Det ble sagt et eller annet om oppdatering minst to ganger i uka, DNS og IP-nummer. Ok, samme for meg, bare det blir ordnet, tenkte jeg. Men etter et par uker, ringte jeg "support" igjen. Laaaaaang ventetid på telefon. Liten trøst at nummeret er gratis. Endelig svar fra nok en høflig ungdom, som sa nøyaktig det samme som ungdommen for to uker siden. Jeg spurte om jeg kanskje kunne få et telefonnummer direkte til teknisk i Oslo, slik at jeg på en måte kunne prøve å ta saken i egne hender. Nei. Et slikt nummer hadde ikke han hørt om, men han kunne love meg en tilbakemelding, - en slags statusrapport på e-mail. Etter nok en uke, var det like håpløst å komme inn på den aktuelle hjemmesiden, og min elektroniske postkasse inneholdt ikke stort annet enn mitt eget skjegg.

Nå var gode råd dyre. Men jeg tenkte jeg skulle være smart. Jeg ringte "Kundeservice"! Heldigvis har jeg sånn høyttalertelefon, så jeg kunne vaske vinduer, skrive brev til tante og vaske gulv, mens høyttalertelefonen forsikret meg om at jeg rykket frem i køen. Da jeg endelig fikk beskjed om å kaste gulvkluten i bøtta, og gripe telefonen, fikk jeg opplyst at det ikke var mulig å få snakke med teknisk, eller noen andre. Du skal snakke med "support". -Jammen det har jeg prøvd.... -Kan ikke hjelpe deg. -Ok, sett meg over til "support" igjen da. -Nei, det har vi ikke lov til. Du må ringe opp igjen! Hæææ ?

Ok. Jeg er litt tjukk i hue. Jeg ringte opp support igjen. Og igjen. Og igjen. Og igjen. Nå har det gått to måneder. Ingen ting har skjedd. Jeg tenker. Dette skal dere få igjen. Kanskje et ballespark i form av at jeg skifter internettleverandør. Men nei. Noe sier meg at det ikke er en kjeft som registrerer det heller. Jeg får vel bli hvor jeg er, og satse på at en eller annen slenger ut en livbøye.