Sudeki – endelig skikkelig XBox-rollespill

Los Angeles (DinSide Data): Er du en av disse som savner flere ordentlige rollespill på XBox? Sudeki, som kommer til høsten, kan være redningen. Vi har snakket med produsentene.


Japanske rollespill er kjære for mange, og de fleste spillentusiaster har et forhold til slike. De hører tradisjonelt til konsollverdenen, men denne typen spill har vært mangelvare på XBox. Vi håper at denne situasjonen endrer seg når Sudeki kommer i butikkene.

I følge en av produsentene for spillet, Joe Cavella, kombinerer Sudeki klassiske RPG-elementer med rask og hektisk action. Klassiske rollespill er et utrykk Cavetas gjentok flere ganger, når vi spurte ham om hva Sudeki kunne sammenlignes med. Det fokuseres på solid historie, muligheter for utforskning, men først og fremst kamper.

Sudeki foregår i sanntid, det er ingen turbaserte kamper, og selv hvis du går inn i menyene for å for eksempel bytte våpen, går tiden mye saktere, men stopper aldri helt.

Japansk stil

I Sudeki kontrollerer du fire karakterer samtidig, og kan når som helst bytte mellom dem. Det er totalt ni personligheter i spillet, og hvem og hvor mange av de du kontrollerer avhenger av hvor langt du er kommet.

Akkurat som i de fleste rollespill er målet å bygge opp personene du styrer og gjøre dem sterkere. Dette oppnås gjennom kamp og ved å løse gåter og utføre oppdrag. Når det gjelder kamp, møter du fiendene stadig vekk. Det er separate områder i spillet hvor det fokuseres på kamp, og områder hvor det fokuseres på eventyr og utforsking - samt noen steder hvor begge spillestilene kombineres.

Sudeki – endelig skikkelig XBox-rollespill


Vi fikk se ett eventyr-orientert brett, som så svært så stilig ut. En liten landsby, med små, sjarmerende hus, masse farger og fine animasjoner. Våre helter snakket med innbyggere, utforsket og fikk noen oppdrag. Etter det fikk vi se kampsystemet, som virker meget enkelt og intuitivt. Det meste av angrep utføres med kun to knapper, men det er rom for diverse kombinasjoner heltene lærer seg etter hvert. En ting vi merket var at det går ofte ekstremt raskt. Vi ble angrepet av mange fiender på en gang, og det var litt vanskelig å holde styr på alt som skjedde på skjermen.

Den kunstige intelligensen til dine venner er ganske avansert, og du kan gi dem ordre, slik at de har noe å gjøre mens du er opptatt med andre ting. De kan være offensive eller prøve å unngå kamp, og du kan også be dem beskytte deg.

Sudeki er tydelig inspirert av japanske rollespill og animasjonsfilmer, og det synes i karakterenes utseende, klær og oppførsel. Grafikken er det ingenting å utsette på, det er kanskje ikke verdens peneste spill, men har et fint tegnefilmaktig preg.

Vi har tro på Sudeki, det er tydelig at utviklerne har genuin interesse for sjangeren. Spillet kommer som sagt til høsten, og vi gleder oss til å få prøve fullversjonen.