Spillkonsollene får stadig mer muskler

Los Angeles (DinSide Data): Spillkonsollene kommer til å ta over en stadig større del av markedet, også blant brukere med andre behov enn bare spill. Med maskiner som X-Box blir grensene mellom PC-og konsoll-spilling visket ut, og stadig flere komponenter blir integrert i boksene.

Sony trekker til seg mange folk på E3 med PlayStation 2, men Microsoft følger tett etter. Men er det noen som bryr seg om Nintendo?

PlayStation 2 med harddisk

Toppene i Sony kom i løpet av messen med detaljert informasjon om den amerikanske lanseringen av PlayStation 2. Av erfaring vet vi at den europeiske utgaven kommer ikke til å skille seg vesentlig fra den amerikanske, så vi har all grunn til å glede oss.

Maskinen kommer i butikkene i oktober 2000, og vil ha en ekstern harddisk. Dette er en stor nyhet, og tydelig rettet mot Microsofts X-Box, hvor innebygget harddisk har vært en viktig del av markedsføringen. Harddisken til PlayStation 2 må riktignok kjøpes separat, men kommer uansett til å glede mange brukere.

Sony offentliggjorde også sin markedsføringsplan, og vil fokusere mye på underholdnigsmulighetene utenom spill. Det virker nesten som om spill er et nedprioritert område, og det viktigste temaet er PS2 som et helhetlig underholdningsprodukt.

PS2 tok MYE plass Vis mer

Vi vet likevel at det er spillene som kommer til å være det viktigste, så vi kikket selvsagt på det som finnes allerede nå. Alle de viktigste titlene som Tekken Tag, Ridge Racer V og Gran Turismo 2 er på plass, og det er hyggelig å se noen spill fra europeiske og amerikanske utviklere i tillegg. EA Sports er klar med sitt FIFA-spill på PS2, og en liten perle vi la merke til var Oni – et japansk-inspirert kampspill. Vi prøvde også Unreal Tournament i PlayStation 2-utgave: bra, men vanskelig å styre med den vanlige gamepaden. Generelt gjorde PS2 et solid inntrykk, ikke minst som en kompetent DVD-spiller. Men vi er lei vanlige TVer, og vil gjerne se konsollens lekre grafikk på noe med ordentlig oppløsning!

Mr. X

Microsoft valgte å legge sin X-Box-presentasjon til et helt annet sted enn resten av konsollprodusentene. Redde for slåsskamper? Det var egentlig ikke mye å se på, tatt i betraktning at maskinen ikke er klar før om ett år. Inne i en stor X kunne man se en 15 minutters film som viser konsollens grafiske muligheter. Ingen ordentlig programvare var å se, men presentasjonen tiltrakk nok oppmerksomhet som det var. Forventningene til Microsofts vidunder er i ferd med å vokse seg enorme, og vi gleder oss til neste års kamp mellom X-Box og Dolphin fra Nintendo.

Nintendo anno 2000 er imidlertid en helt annen historie. Hele deres utstillingsområde var praktisk talt dominert av Pokemon og andre barnespill, og klarte rett og slett ikke å fange vår interesse.