Spill Quake III i dag!

id software har endelig sluppet betaen på Quake III Arena. Programmet fungerer som en begrenset demo, og er for de fleste den første muligheten å prøve spillet. DinSide har prøvd demoen, og vi gleder oss til fullversjonen kommer!

Tidligere har Mac-versjonen av Quake III Arena blitt gjort tilgjengelig, mens skuffede Windows-brukere har måttet smøre seg med tålmodighet. Nå er ventetiden over, og betaen ble i går lagt ut på en rekke nettsteder. Det har vært vanskelig å finne en ledig server, men vi har likevel greid å laste ned spillet, og tatt oss tid til å teste det.

Store forventninger

De fleste har hørt om Quake, selv de som ikke interesserer seg for dataspill. Spillet er blitt en legende, særlig takket være sine velutviklede multiplayer-muligheter, som har skapt et enormt miljø rundt det. Oppfølgeren, Quake II, forsterket suksessen, og i kjølvannet fulgte en rekke modifikasjoner av spillet.

Flerspiller-aspektet ble så dominerende, at produsentene bestemte seg for at Quake III ikke ville inkludere single player-elementer i det hele tatt. Slik ble Quake III Arena skapt, en verden hvor hundrevis av spillere fra hele verden konkurrerer om flest mulig ”frags”. Det er riktignok mulig å spille alene, takket være såkalte ”bots” som imiterer andre menneskelige spillere, men noe bakgrunnshistorie er det ikke snakk om. Det er flere lignende prosjekter på gang fra konkurrerende programvareprodusenter, og Unreal Tournament og Team Fortress 2 er de hyppigst nevnte. Det er allikevel Quake III alle venter på.

Mye imponerer

Demoen inkluderer to brett, og mulighet for å spille over internett eller et lokalt nettverk. Ingen ”bots” er tatt med i denne versjonen, så vil du spille, er du nødt til å finne deg motstandere på nettet, på jobben, eller sette opp egen server og vandre rundt alene.

De to brettene er ikke særlig store. Det ene ser ut som et middelalder-inspirert slott som kan vekke minnene fra det originale Quake, mens det andre brettet er en blanding av det høyteknologiske og det abstrakte og kan ligne litt på Unreal (minus de nydelige fargene i Unreal).

Grensesnittet er veldig ryddig og oversiktlig, og det er fullt mulig å forandre på tastaturoppsettet, grafikk- og lydinstillingene og andre detaljer.

id software har utviklet en helt ny motor til Quake III, og som vanlig virker den solid. Flere nye grafiske detaljer er tatt med, og det du fort vil legge merke til, er buene som ingen andre hittil har klart å få til på en tilfredsstillende måte. Ellers er det rikt med lyseffekter, tåke og andre finesser. Fremdeles er mørkebrune farger dominerende, akkurat som i tidligere Quake-spill. Hodeskaller, lava og flammer er fortsatt de dominerende elementene, og på dette området har ikke spillet forandret seg mye. De to brettene vi har sett er ikke direkte nyskapende, men det er tross alt mye som gjenstår å se når det ferdige spillet er tilgjengelig. Uansett er grafikken nydelig, men en kjapp maskin er anbefalt.

Nettspill

På de offisielle Quake III-nettsidene finnes det en oppdatert liste over servere, og vi plukket ut en av dem. Oppkoblinga kunne ikke vært mye enklere, og i løpet av ett minutt var vi i gang. Det gikk kjapt og voldelig for seg, akkurat som Quake skal være. Og det var gøy. Generelt virket alt robust, og vi kan ikke finne noe å klage på. Våpenutvalget ligner på Quake II, men vi hadde ikke nok tid til å se på hvor balanserte våpnene var. Men har du erfaring fra tidligere utgaver, vil du raskt finne deg til rette med de nye våpnene og brettene.

Konklusjonen er at selv om spillet ser mye bedre ut, er det ikke så mye som er nytt. Det er likevel gøy og gjennomført, og det er overraskende hvor stabil denne tidlige versjonen er.

id lover flere oppdateringer til denne betaen, og en fullstendig demo etter hvert. Fullversjonen av spillet kommer senere i år, og den ser vi fram til å omtale. I mellomtiden finner du all informasjonen (inkludert en liste over servere som tilbyr nedlastning) du trenger på www.quake3arena.com.