Spam, spam og atter spam

Spørsmål:

Hei.

Jeg er plaget av at jeg får mye reklame i mailboksen min. Har satt opp filtre, og der blir jo mesteparten luket ut.

Men, reklame som er adressert til min adresse kommer jo fortsatt. Har prøvd å be om å bli fjernet fra deres mailing-liste, men det kommer fortsatt reklame.

Selskapet ser jo svært seriøst ut, med adresse og alt, men det hjelper altså ikke å bare be om å bli fjernet.

Hvis det fins en "internasjonal" liste der det er mulig å sende inn klager om dette selskapet, så vær så snill å klag for meg. Jeg hadde også vært takknemmelig om dere kanskje kunne sende inn en anmodning om fjerne min adresse fra listene deres. Det ser ikke ut som om "vanlige" folk kommer igjennom til dem.

Datadoktoren svarer:

Det er noen regler som alltid gjelder for spammere (altså de som sender ut uønsket reklame):

  1. Spammere lyver alltid når de sier at du har gitt dem tillatelse.

  2. Du må aldri forsøke å melde deg av. Det tar de bare som en bekreftelse på at e-postadressen din er gyldig og deler dem med enda flere spammere.

  3. Det nytter ikke å klage direkte til spammeren.
I tillegg så er hotmail-konti spesielt utsatt siden Microsoft er ganske slepphendte med hvem de deler adressen din med. De forandrer stadig reglene slik at eventuelle reserveringer du har gjort forsvinner.

Det finnes ingen internasjonal liste.

Skal du sende klage må du finne ut hvem som leverer Internett-forbindelsen til spammeren, til mail-serveren som spammeren har brukt og til de nettstedene spammeren reklamerer for. Med litt flaks sørger du for at spammeren mister forbindelsen. Omtrent alle internettleverandører har forbud mot spamming i kontraktene sine.

Siden spammere alltid lyver, forfalsker de også sine egne adresser så godt de kan. Det betyr at det kreves betydelig teknisk innsikt for å finne ut hvor du skal sende klagene.

Nettstedet "spamcop.net" har en tjeneste som automatisk finner ut av dette som sender klager for deg. Den er ganske overbelastet, men fungerer glimrende med litt tålmodighet.

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar