Spam og reklame

Dagens spørsmål:

Jeg mottar flere meldinger med spam og reklame hver dag. På slutten av slike meldinger står det gjerne hvordan man kan kansellere slike meldinger. Ofte må man gå til en server og skrive inn sin epostadresse slik at den blir tatt bort fra listene deres. Men hvordan vet jeg til hvilken epostadresse posten er sendt til, mange har jo flere aliaser og epostkontoer.

Hvordan sjekker man til hvilken adresse slik post er sendt? Man kan se i "headeren" til eposten, men ofte står ikke "To:"-feltet nevnt der.

Datadoktoren svarer:

For det første skal du IKKE svare ukritisk på slike henvendelser og dermed gi fra deg epostadressen din! Send bare direkte epost i de tilfellene hvor du selv har tatt initiativ til å motta meldinger, som for eksempel fra seriøse nyhetstjenester og epostlister i lukkede interessegrupper.

Årsaken til at du ikke får tak i adressefeltet ditt, er at de som sender disse useriøse epostene ikke har din epostadresse. De benytter seg av tvilsomme listservere som videresender epost til store grupper av brukere. Derfor vil en vanlig bruker aldri kunne finne ut hvor den uønskede eposten kommer fra og hvem den er sendt til.

Den samme metoden brukes også i andre, seriøse sammenhenger. Dette er for å skjule mottagerne for hverandre, slik at ikke alle skal kunne se adressene til alle de andre som mottar den samme eposten. Eksempler her er informasjon fra banker, offentlige etater osv.

Hva kan du gjøre for å unngå spam?

Det enkleste er å opprette filtre for innkommende meldinger i epostleseren din, som sender all useriøs post i papirkurven. Dette løser ikke hele problemet, særlig ikke hvis du kobler deg opp med modem og mottar mange store filer med søppel.

I verste fall, hvis problemet har utviklet seg til å bli svært plagsomt, må du rett og slett bytte epostadresse.

DinSide har tidligere skrevet flere artikler om spam og reklame på epost, som du kan finne ved å klikke her.

Flere spørsmål og svar