SoundBlaster Live!

Vi har tidligere spådd at lydkortet er i ferd med å bli gjort overflødig. Creative Labs' svar på denne utviklingen ved å lansere SoundBlaster Live! - et nytt lydkort som byr på mange spennende muligheter både for deg som er spesielt interessert i lyd, og for deg som bare vil ha enda bedre lyd til spill og moro. Med 256 MIDI-stemmer, digitale inn- og utganger, fire høyttalerutganger og en spesiell effektprosessor for 3D-lyd setter Creative Labs lista svært høyt for konkurrentene.

SoundBlaster Live! er et PCI-kort bygget rundt en helt ny prosessor som heter EMU 10K1. Denne håndterer både MIDI, lyd og effektprosessering. Creative påstår at dette er den kraftigste brikken som noen gang er laget for disse formålene.

Brikken støtter opptil 256-stemmers MIDI-avspilling, og kan bruke opptil 32 MB lydminne som tas fra PCens system. Det er ingen RAM-brikker på SoundBlaster Live!-kortet. I tillegg er det utganger for 4 høyttalere.

To kort i samme pakke

SoundBlaster Live! er ikke bare ett, men to kort. Det følger med et ekstra kort som har MIDI inn/ut, digitale inn og utganger (S/PDIF) og en spesialutgang for direkte tilkobling til et 7.1-kanals forsterker/høyttalersystem fra Cambridge Soundworks.

Environmental Audio

Det som virkelig skiller SoundBlaster Live! fra andre kort er Environmental Audio. Dette er en type effektprosessering som skaper et akustisk rom hvor alle lydkildene kan bevege seg. Med fire eller flere høyttalere skal dette gi spill og multimedia en helt ny dimensjon.

Creative har utviklet EAX - Environmental Audio Extensions - som er resursser som utviklere kan bruke for å designe dynamiske lydomgivelser i spill. Går du inn i en hule vil det totale lydbildet endre seg. Hvis du går noen skritt eller fyrer av et skudd, vil lyden være realistisk i forhold til omgivelsene. Beveger du deg ut av hulen vil så hele lydbildet forandre seg igjen.

Også for eldre spill som ikke kan bruke disse nye finessene, følger det med mal-filer som du kan velge mellom. Disse skal gi det gamle lydbildet nytt liv og perspektiv sammenlignet med et ordinært lydkort.

SoundBlaster Live! har en tett kobling til DirectX, og de nye spesifikasjonene som Microsoft og Intel har satt for håndtering av lyd. Dette gjøres ved at kortet støtter Microsofts DirectSound og DirectSound 3D i maskinvaren. Kortet kan håndtere opptil 64 kanaler med DirectSound og 8 kanaler DirectSound3D. Dette betyr stor avlastning av prosessoren i PCen, som jo allerede er hardt nok presset når det kjøres heftige spill.

Til kreativt bruk

For de som er mer opptatt av å lage musikk og jobbe med lyd, gir SoundBlaster Live! mange nye muligheter. For det første er det nå full dupleks, som betyr at kortet både klarer å spille av lyd og gjøre nye opptak samtidig. Dette har ikke vært mulig på for eksempel SoundBlaster AWE-64. Lydkvaliteten er også kraftig forbedret, og både frekvensgang, forvrengning og støy påstås å ha ekstremt gode data. Støynivået er oppgitt til å være-120 dB (under ideelle omstendigheter).

For mer krevende bruk, kan du bruke de digitale inn- og utgangene for tilkobling til profesjonelt lydutstyr. Dermed er det endelig blitt mulig for lyddesignere å bruke SoundBlaster Live! også for å skape de lydene som det er tenkt å skulle spille av. Tidligere har alle spill- og multimediautviklere bare brukt SoundBlaster-kort for å sjekke om lydbildet fungerer i den lavere enden av produktspekteret.

Kompatibelt med DOS-spill

SoundBlaster Live! er også kompatibelt med eldre spill som kjører i DOS. Creative har utviklet støttefunksjoner i en kombinasjon av maskin-og programvare som gjør at også de gamle spillene ser kortet som et originalt SoundBlaster-kort, med bestemte IRQ og I/O-adresser. SoundBlaster Live! er selvfølgelig et moderne Plug&Play-kort som (i hvertfall i teorien) ikke krever manuell konfigurering fra brukerens side.

Programvare

Det er inkludert flere CDer med programvare. I tillegg til rene nytteprogrammer som multimedia-avspiller og programveksler følger det med SoundForge XP for lydredigering, Mixman Studio for å mikse sammen egen musikk av lyd-klipp, Rhytmania som lager automatiske akkompagnementer, WaveStudio for konvertering av WAV-filer til SoundFonts som kan spilles av via MIDI og Keytar - som er et underholdende læreprogram som simulerer gitar.

Lydbiblioteker for General MIDI finnes i både i 2, 4 og 8 MB-utgave sammen med en god del demo-filer fra forskjellige leverandører av SoundFonts.

Spillet Unreal Special Edition følger også med, sammen med over 50 forskjellige akustiske miljøer som er tilpasset de mest kjente spillene som Quake II, Forsaken og Tomb Raider II.

Når kommer det?

Kortet lanseres i USA i denne uken, og det forventes å være i salg i Europa i løpet av september. Prisen i USA er 199 USD uten skatter og avgifter, men prisen i Norge er enda ikke klar. Vi vil likevel tippe at den vil ligge rett under 2.000 kroner, pluss moms.

Dette ser ut til å være et svært spennende kort, og DinSide ser frem til å teste kortet så snart det er leveringsklart.