Sonos-sjefen: – Vi gjorde ikke dette riktig

Beklager seg overfor kundene og lover å komme med feilrettinger og sikkerhetsoppdateringer på eldre produkter.

BEKLAGER: Sonos-toppsjefen lover å gjøre det han kan for at også gamle Sonos-produkter kan leve videre. Foto: Sonos
BEKLAGER: Sonos-toppsjefen lover å gjøre det han kan for at også gamle Sonos-produkter kan leve videre. Foto: Sonos Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det har blåst hardt rundt Sonos denne uka. For noen dager siden annonserte selskapet at eldre Sonos-enheter fra mai av ikke lenger ville få oppdateringer, og det har satt mange sinn i kok rundtom på nettet - også i kommentarfeltet under Dinsides artikkel.

Nå har toppsjefen i Sonos, Patrick Spence, gått ut med et blogginnlegg der han beklager det inntrufne.

Toppsjefen i Sonos, Patrick Spence, beklager nå overfor kundene. Foto: Sonos
Toppsjefen i Sonos, Patrick Spence, beklager nå overfor kundene. Foto: Sonos Vis mer

Vil virke etter mai

Innlegget åpner som følger (vår oversettelse):

– Vi hørte dere. Vi gjorde ikke dette riktig fra begynnelsen av. Det beklager jeg, og jeg vil personlig forsikre dere om veien videre.

Spence poengterer først og fremst at selv om eldre produkter ikke lenger vil motta oppdateringer med ny funksjonalitet fra mai av, så vil de fungere videre som før.

Sonos vil også, så langt det lar seg gjøre, sørge for å komme med feilrettinger og sikkerhetsoppdateringer til de aktuelle produktene.

Han lover også at dersom selskapet kommer over noe helt sentralt i Sonos-opplevelsen som de ikke klarer å fikse, så vil de jobbe med alternative løsninger og oppdatere brukeren på endringene.

– Mange har investert tungt i vårt Sonos-system, og den investeringen vil vi hedre så lenge vi klarer, fortsetter han.

Splitte nye produkter fra gamle

Et moment som mange har reagert ekstra på, er at alle Sonos-enheter som er koblet sammen deler programvare.

I den første meldingen fra Sonos het det seg at dersom du har ett av de berørte produktene hjemme, vil heller ikke nyere enheter du har koblet i samme system motta oppdateringer. Nå snur Sonos-sjefen og lover at de nå er noe de skal jobbe med.

– Vi jobber med en mulighet for at du kan dele opp systemet, slik at moderne produkter jobber sammen og får de siste funksjonene, mens eldre produkter jobber sammen og forblir i sin nåværende tilstand. Vi holder på å sluttføre disse planene og vil dele mer de neste ukene.

Altså ser det ut til at det å ha eldre enheter hjemme allikevel ikke trenger å hindre at nyere produkter får oppdateringer.

Sonos har også fått mye kritikk for sitt «trade-up»-program, der man kan få rabatt på et nytt produkt ved i praksis å gjøre det gamle ubrukelig, der man setter produktet i resirkuleringsmodus som gjør at det ikke lenger fungerer.

Spence bedyrer at de ikke har gjort dette for å tvinge folk til å kjøpe nye produkter, men for å gi kundene en gyllen mulighet til å kjøpe nye produkter de er begeistret for.

– Jeg håper du kan tilgi feilsteget vårt, og at du lar oss jobbe for å fortjene tilliten din tilbake, avslutter Spence.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer