<strong>FASES UT:</strong> Sonos har fått mye kritikk for hvordan de har håndtert utfasing av eldre Sonos-produkter. Foto: Sonos
FASES UT: Sonos har fått mye kritikk for hvordan de har håndtert utfasing av eldre Sonos-produkter. Foto: Sonos Vis mer

Sonos dropper omstridt sperre

Vil ikke lenger «bricke» innbyttede produkter.

Publisert

Sonos har vært i hardt vær den siste tiden over håndteringen av sine eldste produkter.

Omstridt rabatt

I fjor høst lanserte de et såkalt «Trade Up»-program laget for å stimulere kundene til å oppgradere til nye produkter.

Her skulle du få 30 prosent rabatt på et nytt Sonos-produkt, mot at du satt den gamle enheten i «resirkuleringsmodus». Dette var en irreversibel handling, der all informasjon slettes fra enheten etter 21 dager (eller før, om du vil) og den i praksis «brickes», altså at den ikke lenger kan brukes.

Her er Sonos’ oversikt over hvilke produkter som er berørt:

  • ZonePlayer (lansert i 2006)
  • Sonos Connect (lansert i 2006)
  • Sonos Connect:amp (lansert i 2006)

For disse tre nevnte produktene inkluderer det også versjonene som er solgt inntil 2015.

  • Bridge (lansert i 2007)
  • Play:5, første generasjon (lansert i 2009)
  • CR200 (lansert i 2009)

Dermed skulle du ikke trenge å sende den inn til Sonos, men kan levere den på nærmeste returstasjon for elektronisk avfall.

Mange reagerte på at dette allikevel er lite miljøvennlig, siden produktene egentlig kunne ha fungert videre, der man i praksis ødelegger enheten for å få rabatt på et nytt produkt.

Dropper resikuleringsmodus

Nå snur imidlertid Sonos, og velger å droppe resirkuleringsmodusen.

- Trade Up var laget som en mulighet for kunder å oppgradere de gamle Sonos-produktene sine for å få den siste opplevelsen. Kunder vil fremdeles få en 30 prosent rabatt på nye Sonos-produkter, men de kan nå velge hva de ønsker å gjøre med det gamle produktet sitt: fortsette å bruke det, gi det til en venn, donere det til en god sak, resirkulere det på en ansvarlig måte ved en lokal e-resirkuleringsstasjon eller sende det tilbake til Sonos via en forhåndsbetalt fraktetikett, sier Sonos til Dinside via sin norske pr-kontakt.

Men snur ikke om oppdateringene

Sonos har dog ikke endret planene om å slutte å levere oppdateringer med ny funksjonalitet til eldre Sonos-enheter fra mai.

Denne avgjørelsen ble det også mye oppstyr rundt, fordi det i den første meldingen fra Sonos het at dersom du har ett av de berørte produktene hjemme, vil heller ikke nyere enheter du har koblet i samme system motta oppdateringer.

Enden på den visa var imidlertid at Sonos-sjefen måtte ut med en offentlig beklagelse.

– Vi hørte dere. Vi gjorde ikke dette riktig fra begynnelsen av. Det beklager jeg, og jeg vil personlig forsikre dere om veien videre, sa toppsjefen i Sonos, Patrick Spence.

Sonos har dog ikke valgt å snu på avgjørelsen om å slutte å levere oppdateringer med nye funksjoner, men eldre enheter vil fortsette å fungere også etter mai.

– Vi jobber med en mulighet for at du kan dele opp systemet, slik at moderne produkter jobber sammen og får de siste funksjonene, mens eldre produkter jobber sammen og forblir i sin nåværende tilstand. Vi holder på å sluttføre disse planene, sa han.

Ifølge The Verge kommer Sonos til å dele mer informasjon om dette i løpet av de kommende ukene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer