Sonar 2.0 proft hjemmestudio?

Sonar 2.0 er siste versjon av flaggskipet til Cakewalk, et av de eldste musikkprogrammene for PC. Fra å være et rent MIDI-basert sequenserprogram har det vokst til et komplett studio med verktøy fo lydopptak, avansert redigering, loops, effekter og virtuelle instrumenter.

Etter hvert som selv alminnelige PCer har blitt så kraftige at de kan håndtere de samme oppgavene som tidligere krevde studioutstyr for millioner, kreves det enormt mye av utviklerne bak programvaren.

I sequencerprogrammenes første periode var det snakk om å registrere tiden på MIDI-data, og presentere disse i et fornuftig og oversiktlig format. Redigering og prosessering skulle ikke håndtere store datamengder, og det var ingen komplekse algoritmer og strukturer man måtte forholde seg til.

I dag er det ikke bare snakk om å ta opp og spille av mange lydspor i tillegg til MIDI-data.
Programmet skal håndtere prosessering av lydfiler i sanntid, med tonekontroll, dynamikkontroll, effekter og miksing. Samtidig skal det være tilgjengelig et arsenal av virtuelle instrumenter, som erstatter synther, samplere, elpianoer, orgler osv.

Dette krever utviklere som har den sjeldne kombinasjonen av musikalske ferdigheter kombinert med solide kunnskaper i avansert fysikk og matematikk, i tillegg til topp programmeringskunnskaper.

Derfor er det ikke så mange aktører igjen på dette markedet, men Cakewalk har holdt stand siden tidlig på 80-tallet, sammen med Mark of the Unicorn, som bare utvikler for Mac, og de to tyske firmaene Emagic og Steinberg, som har produkter på begge plattformene.

La oss se på hva Sonar har å by på.

I bruk

Programmet bød ikke på verken overraskelser eller ubehag ved installasjonen.

Maskinvaren ble analysert og vårt lydkort fra Midiman ble tatt vel imot med sine WDM-drivere. Dette sørger for at det er minimal forsinkelse ved innspilling av virtuelle instrumenter. Vi oppnådde fint 2,9 ms, som er svært rask respons, raskere enn de fleste frittstående elektroniske instrumenter.

Sonar 2.0 proft hjemmestudio?


Programmet bruker venstre side av skjermbildet til å huse parameterkontroll, og denne er dynamisk, avhengig av hvor stor plass du gir dette området. Du kan også velge forskjellige kombinasjoner av parameterkategorier, og maksimere og minimere parametrene for hvert spor individuelt.

På toppen er det flere verktøylinjer som du kan plassere fritt, slik som i andre Windows-programmer.

I tillegg dukker det opp mange valg når du høyreklikker på de forskjellige elementene, eller Clips som Sonar kaller opptak eller importerte lyd/MIDI-sekvenser.

Alt i alt et ganske ryddig, fleksibelt og omfattende grensesnitt.

Noe byråkratisk

Samtidig er det en del ting som vi synes håndteres svært tungvint. En så enkel og grunnleggende ting som kvantisering (korrigering av toner som spilles for tidlig/seint) av et MIDI-spor, krever at du enten kommer deg inn i et eget vindu med en mengde valg. Deretter kvantiserer programmet MIDI-dataene og det er det. Alternativt kan du velge en MIDI-plug-in som også presenterer en del paremetervalg.

Du kan høre hvordan kvantiseringen låter, men du kan ikke gjøre endringer under avspilling. Du må stoppe, justere og starte igjen. Du hører dessuten ikke noe annet enn det ene sporet du justerer, ikke alle de andre sporene i musikken.

I de tyske programmene justerer du kvantiseringen mens musikken spiller, og du behøver aldri stoppe avspillingen.

Den samme oppførselen går igjen i mange deler av Sonar. Velger du å gjøre endringer, må du ”inn på verkstedet” med det utvalgte elementet, reparere eller modifisere, og så gå tilbake til ”resten av bandet” for å høre hvordan det ble.

En del større endringer lar seg likevel gjøre mens musikken spilles, iblant med et lite avbrudd mens tingene kommer på plass.

Orden og oversikt

Det byråkratiske har imidlertid andre sider, som de tyske programmene ofte mangler. Sonar hjelper deg med støttefunksjoner for hvor de forskjellige filtypene lagres, malfiler ved oppstart av program, enkel og oversiktelig håndtering av virtuelle instrumenter.

Dessuten er programmet svært stabilt, vi opplevde ingen nykker overhodet i de tre forskjellige testprosjektene vi komponerte.

Andre sterke sider

Det er to sider ved programmet som er svært velkomment for de som jobber med rytmisk og repeterende musikk. Håndteringen av loops er svært kraftig, med detektering av beats som gjør det latterlig enkelt å lage perfekte loops av forskjellige materiale.

Dessuten kan lydklippene justeres i tonehøyde og tempoendring med mange av de samme finessene som vi kjenner fra Acid.

Dette er det ingen av de tyske programmene som har, foreløpig.

Det sterkeste argumentet

Det er spesielt på ett område at Sonar virkelig slår beina under konkurrentene - prisen.

Programmet koster bare 2 990 kroner inkl mva. Det er langt mindre enn konkurrentene og gjør programmet til et svært godt kjøp.

Manualen er også både omfattende og velskrevet, dessuten er det svært gode hjelpetekster i programmet.

Mer info finner du hos den norske distributøren Ibsen Studio, her kan du også laste ned en demoversjon.