KJØP DET DU SER PÅ BILDET: Norske Instagram-brukere vil nå få muligheten til å kjøpe klær og annet rett i Instagram-appen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
KJØP DET DU SER PÅ BILDET: Norske Instagram-brukere vil nå få muligheten til å kjøpe klær og annet rett i Instagram-appen. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Instagram Shopping lanseres i Norge

Snart kan du shoppe rett i Instagram

Kjøp varer fra din favorittbutikk uten å forlate appen.

Over 2,2 millioner nordmenn har en profil på Instagram, ifølge den ferskeste målingen fra Ipsos.

Fra å være et sted man delte bilder med venner, har Instagram blitt stedet å være. Yngre er heller der enn på Facebook. Og det er penger å tjene.

Lanseres i Norge i dag

Kjendiser, såkalte influencere og merkevarer trykker tjenesten til sitt bryst, med sponsede innlegg, annonser og den slags. Nå blir det antagelig enda mer attraktivt.

I dag lanseres nemlig Instagrams shoppe-funksjon i Norge.

Instagram begynte å teste funksjonen, som lar bedrifter tagge bilder med produkter som er til salgs, i USA høsten 2016. I mars i år ble den rullet ut til flere andre land, deriblant Storbrittania.

Fra 17-tiden i dag skrus det også på her til lands - i tillegg til alle nordiske land minus Island samt en rekke andre land verden over.

Slik funker det

Produkt-taggene fungerer på mange måter som en person-tagg, hvor du trykker på bildet, og så spretter det opp en liten boks med brukernavnet. Men her blir det i stedet navn på produktet og pris (se skjermbilder nedenfor).

Når du trykker på taggen, åpnes en ny side med mer informasjon, hvor du igjen kan trykke på en «Shop Now»-knapp som tar deg til nettsiden hvor du kan kjøpe produktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt skjer dog rett i Instagram, du sendes ikke ut av appen. Det kan dog hende du må logge inn i bedriftens nettbutikk.

Foto: Instagram
Foto: Instagram Vis mer

Enklere mobilshopping

- Instagram er et sted folk går til for å få inspirasjon, hvor man aktivt søker opp annonsører man er interessert i eller bare vindusshopper. Vi ønsker å gjøre hele handleopplevelsen sømløs slik at brukerne slipper å forlate plattformen vår, forteller sjef for Facebook Norge, Rune Paulseth til Dinside.

YNGRE OG KVINNER I MÅLGRUPPA: - Vi ser at shopping på mobil har en målgruppe som er yngre, samtidig har Instagram en overvekt av kvinnelige brukere, og våre annonsører er ute etter å treffe disse, sier Rune Paulseth, sjef for Facebook Norge. Foto: Facebook
YNGRE OG KVINNER I MÅLGRUPPA: - Vi ser at shopping på mobil har en målgruppe som er yngre, samtidig har Instagram en overvekt av kvinnelige brukere, og våre annonsører er ute etter å treffe disse, sier Rune Paulseth, sjef for Facebook Norge. Foto: Facebook Vis mer

En hvilken som helst bedrift kan benytte seg av shoppe-funksjonen så lenge de har en underliggende netthandelsløsning.

- Det er mer som et markedsføringskonsept for de som allerede har en nettbutikk. Det som er fint er at små- og mellomstore bedrifter får muligheten til å konkurrere på lik linje med de største, sier Paulseth.

Instagram har også systemer på plass som sjekker at butikkene er trygge å handle fra, lover Facebook Norge-sjefen.

I skrivende stund er det ingen norske aktører som tar i bruk Instagrams shoppe-funksjon, men det kan komme etter hvert.

Flere vil gjøre det lettere å netthandle

Instagram er ikke de eneste som prøver å gjøre kjøpsopplevelsen på nettet enklere om dagen. Særlig mobilbetalingsløsningene åpner for nye muligheter.

Elkjøp har nå fått Vipps Hurtigkasse, hvor adressen nå hentes fra Vipps, slik at du bare trenger å taste inn mobilnummeret ditt når du handler.

Komplett har dessuten fått «kjøp med ett klikk», som er akkurat dét, du kan kjøpe varer med et klikk, så lenge du er innlogget med brukeren din.

Vi testet begge løsningene her.