<strong>NYTT DESIGN:</strong> Facebook har gjort en større overhaling av brukergrensesnittet til den såkalte skrivebordsutgaven. Foto: Kirsti Østvang
NYTT DESIGN: Facebook har gjort en større overhaling av brukergrensesnittet til den såkalte skrivebordsutgaven. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Snart forsvinner den klassiske Facebook-versjonen

I september må du over på det nye designet.

Publisert

Det er godt over et år siden Facebook-sjef Mark Zuckerberg viste frem nytt design til skrivebordsutgaven av tjenesten. Tidligere i vår ble den endelig lansert, men frem til nå har det vært valgfritt å ta i bruk den nye versjonen.

Nå varsler imidlertid Facebook at den klassiske Facebook-utgaven forsvinner i september. Bytter du til det nye designet, vil følgende beskjed være tilgjengelig fra innstillingsmenyen din:

Snart forsvinner den klassiske Facebook-versjonen

Mørk modus

Den nye skrivebordsversjoner minner om mobilutgaven og Facebook Messenger. Det har et enklere grensesnitt med færre kolonner, mer tomrom samt større fonter og ikoner.

<strong>NY NAVIGASJONSMENY:</strong> Den nye skrivebordsversjonen har en navigasjonsmeny som minner om den i mobilappen. Skjermbilde: Kirsti Østvang
NY NAVIGASJONSMENY: Den nye skrivebordsversjonen har en navigasjonsmeny som minner om den i mobilappen. Skjermbilde: Kirsti Østvang Vis mer

En annen stor nyhet såkalt mørk modus - i dette tilfellet kalt nattmodus - som du kan skru på fra innstillingsmenyen. Det gjør at grensesnittet blir svart, noe som skal være mer behagelig for øynene, spesielt på kveldstid.

Delte meninger

«Nye Facebook» er ganske annerledes fra den klassiske utgaven. Som med alle store endringer kan det ta tid å venne seg til. Mange uttrykte sin misnøye da den nye versjonen ble rullet ut tidligere i år, ifølge Mashable.

Vi skal innrømme vi raskt byttet tilbake til det gamle og bruker det fortsatt.

I vår uhøytidelige avstemning om det nye designet svarte 32 prosent at de synes det var bedre enn før, mens 28 prosent synes det gamle var bedre. 40 prosent svarte «bryr meg ikke».

Facebook har opp gjennom årene gjort store endringer til brukergrensesnittet ved flere anledninger. Som oftest blir de dårlig mottatt. Så går det litt tid, og så er alt glemt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer