Slutten på dårlig MIDI-lyd?

MIDI-lyd fra lydkort har stort sett vært et sørgelig kapittel. De billigste lydkortene med FM-synth låter omtrent som et orkester hvor instrumentene er kam og mobiltelefon. Lydkortene med Wavetable kan minne om musikk, men fremdeles er det langt igjen. MMA (MIDI Manufacturers Association) og Microsoft arbeider nå med en ny løsning - DownLoadable Sounds.

Slutten på dårlig MIDI-lyd?

Den største feilen med lydkortene som finnes i dag, er at selve lydminnet er for lite. For å holde lav pris, brukes det vanligvis en eller to megabyte med lese-minne (ROM) som skal inneholde samplinger (små lydopptak av et instrument) for 128 instrumentlyder.

Dette kan ikke bli bra. Det er ikke noe i veien med MIDI og sampling som sådan, det meste av musikk som høres i dag er faktisk laget med utstrakt bruk av denne type instrumenter. Problemet er at samplingene er for få og for korte og at selve arkitekturen i brikkene som brukes er for simpel til å klare å gi liv til de små samplingene.

Moderne synther og keyboards har fra 8 MB til 64 MB med samplinger, og det brukes mange slike instrumenter samtidig i en musikkproduksjon. Dessuten har disse instrumentene omfattende filtre og DSP-effekter innebygget, som gjør at lyden forandres etter spillemåten og ved bruk av pedaler, spaker, knotter osv.

For å nærme seg et skikkelig lydbilde, må ideen om et lite lydsett i ROM som skal passe til alle musikktyper og lydeffekter forkastes. General MIDI var en mellomløsning, som ikke egner seg til kravene som stilles verken til musikk eller lyder til spill.

Det eneste som holder er at samplingene må bli større og flere, og tilpasses hver enkelt låt eller scene i et spill.

Løsningen er Dowloadable Sounds

Her kommer DLS inn i bildet. Dette er en spesifikasjon som ikke baserer seg på et fast datasett for lyder, men lydbanker som lastes opp etter behov. Lydbankene kan enten lastes opp i PCens minne (RAM) eller i eget minne på lydkortet.

Dette har vært prøvd tidligere, Gravis Ultrasound hadde en lignende løsning, men det var altfor lite minne i systemet til at det ble noen stor forbedring. SoundBlaster-kortene har lenge hatt mulighet for dette, og i AWE32 og AWE64 har du SoundFonts, som i prinsippet er det samme som DLS.

Forskjellen er at nå har Microsoft og MIDI Manufacturers Association kommet på banen og vil sette sine egne standarder for dette. Om dette er en god løsning eller ikke vil vise seg - det viktigste er at det blir etablert en standard som er åpen for kreativitet på innholdssiden. DLS-støtte vil bli en del av DirectMusic under DirectX 6 - som kommer etter hvert som det blir ferdig...

Det finnes allerede lydkort som støtter DLS-formatet. Her hjemme finnes Turtle Beach Daytona, som er et PCI-kort basert på kretser fra firmaet S3, en kjent produsent av brikker for skjermkort. De selger også sitt eget kort under navnet SonicVibes. Vi holder på å teste dette kortet i vår store lydkort-test, og har kommet så langt som til å laste inn noen egne lyder og spille disse via MIDI.

Lite programvare

Et problem er at det ikke finnes mye programvare for å lage egne lydbanker. Det finnes utviklingsverktøy som er tilgjengelig fra MMA, men disse må bestilles, forhåndsbetales og sendes på disketter fra USA.

En annen løsning er Awave, et shareware-program fra Sverige. Dette har vi brukt tidligere, siden det kan konvertere mellom 100 forskjellige lydrelaterte filformater fra forskjellige plattformer.

Awave kan for eksempel konvertere samplinger fra Kurzweil K2000/K2500 til SoundFonts eller DLS. Vi hadde en del problemer med den tidligere versjonen av Awave, men i dag fikk vi melding om at det var kommet en ny versjon som bl.a. fikser de feilene vi har støtt på.

Vi kommer snart tilbake til fyldigere rapporter fra testingen - så følg med...

Linker:

Microsoft DirectMusic
MMA DLS hovedside
Turtle Beach Daytona
Awave