I EN EGEN VERDEN: Nå kommer Mixed Reality-teknologien for fullt til Windows 10. Foto: Pål Joakim Pollen
I EN EGEN VERDEN: Nå kommer Mixed Reality-teknologien for fullt til Windows 10. Foto: Pål Joakim PollenVis mer

Guide til Windows Mixed Reality

Slik fungerer Windows Mixed Reality

Ikke tro at det er AR-briller du kjøper i butikken.

I den store Windows-oppdateringen tidligere i høst, «Fall Creators Update», var en av de store nyhetene at Windows fikk støtte for såkalt «Mixed Reality».

Dermed har også de første Mixed Reality-hodesettene ankommet, der vi her til lands finner briller fra HP, Acer, Dell og Lenovo i butikkene allerede. De ligger ganske jevnt i pris – rundt 4.500 kroner; altså på samme nivå som Oculus Rift. Vi har samlet dem i en liste hos Prisjakt.

Men før du løper og kjøper, kan det være greit å sette seg litt inn i hvordan dette fungerer og hva du kan forvente om du kjøper slike briller. Under finner du derfor en typisk «FAQ» om Microsofts nye teknologi.

Hva er Mixed Reality?

Mixed Reality (blandet virkelighet) er et paraplybegrep fra Microsoft som omfatter både VR (Virtual reality, eller virtuell virkelighet) og AR (augmented reality, eller utvidet virkelighet).

Forskjellen på VR og AR er at du med et par VR-briller på hodet er i en «lukket verden» uten å se omgivelsene, mens du med AR-briller ser virkeligheten (enten direkte eller via kameraer), og der datagenererte elementer blir projisert oppå. Altså tilsvarende AR-appene som nå har kommet for fullt på iOS.

AR: En vanlig misforståelse er at Mixed Reality er det samme som AR, men det er det ikke. Foto: Microsoft Vis mer

Verdt å merke seg er at de første brillene som er tilgjengelig nå er rene VR-briller. Selv om Microsoft tidligere har vist frem Hololens (AR-briller), der man for eksempel kan spille Minecraft på stuebordet, er det altså en annen del av Mixed Reality-begrepet. Om det er AR du drømmer om, må du med andre ord vente lenger før slike briller kommer på markedet.

Og konseptet er altså at du kan plugge slike briller inn i en PC, sette dem på hodet og oppleve Windows, spill og programmer på en ny og omsluttende måte.

Hvor kraftig PC trenger jeg?

Microsoft har to ulike systemkrav – til henholdsvis Mixed Reality og Mixed Reality Ultra, som da gir litt flere muligheter (se neste punkt). Under ser du minimumskravene til de to, men du kan også laste ned en egen Windows-app som gir deg tilbakemelding på hvorvidt PC-en din tilfredsstiller kravene.

Grunnkravene til dem begge er at du har den siste Windows-oppdateringen installert, minst 8 gigabyte (GB) arbeidsminne (RAM), minst 10 GB ledig diskplass, USB 3.0-port (type A eller C) og støtte for Bluetooth 4.0.

I tillegg kreves følgende for Mixed Reality:

  • Prosessor: Intel® Core™ i5 7200U (7. generasjon) eller nyere
  • Grafikk a): Integrert Intel HD Graphics 620 eller høyere
  • Grafikk b): Nvidia MX150-kompatibel GPU
  • Grafikk c): Nvidia 965M-kompatibel GPU
  • Skjermport: HDMI 1.4 eller DisplayPort 1.2

Ultra-utgaven har noe høyere krav:

  • Prosessor a): Intel® Core™ i5 4590 eller høyere
  • Prosessor b): AMD Ryzen 5 1400 3,4 Ghz eller høyere
  • Grafikk a): NVidia GTX 960/1050 eller høyere
  • Grafikk b): AMD RX 460/560 eller større
  • Skjermport: HDMI 2.0 eller DisplayPort 1.2

Du finner mer om disse kravene hos Microsoft.

Hva er fordelene med en Mixed Reality Ultra-kompatibel PC?

Har du en maskin som er kraftig nok for Ultra-opplevelsen, gir det følgende fordeler:

  1. Høyere oppløsning og oppfriskningsrate (90Hz)
  2. Muligheten til å se det som vises i brillene i et vindu på PC-skjermen (slik at andre også kan følge med)
  3. Muligheten til å spille inn videoer av det du opplever
  4. Bredere synsfelt – opptil 110 grader
  5. Flere apper og spill – typisk de som krever mer av maskinen

Hvor stor fysisk plass trenger jeg for å bruke slike hodesett?

Når du plugger i et slikt hodesett for første gang, tas du igjennom det initielle oppsettet, som inkluderer måling av maskinvaren, tilkobling av håndkontrollere og den slags.

Du kan selv velge om du vil bruke hodesettet stillestående/-sittende, eller om du vil bevege deg rundt. Til førstnevnte trenger du ikke mer enn plassen du opptar selv, men om du vil bevege på deg, anbefaler Microsoft at du har minimum 1,5 x 2 meter å boltre deg på.

SPOR ROMMET: Når du setter opp Mixed Reality, går du rundt i rommet for å tegne opp grensene. Foto: Microsoft Vis mer

Velger du sistnevnte, fortsetter oppsettet ved at du holder brillen i hånda og tar en runde i rommet mens du hele tiden peker brillen mot PC-en. Da blir rommet kartlagt, og du kan godt gå inntil sofaer og den slags – den tilgjengelige plassen trenger ikke å være rektangulær.

Når du så har brillene på, vil du se visuelle indikatorer på skjermen når du nærmer deg en av kantene du har definert, slik at du unngår å snuble i noe mens du holder på.

Hva er forskjellen på hodesettene som er til salgs?

Her er det verdt å merke seg at selve teknologien, både i hodesettet og håndkontrollene, er satt av Microsoft, og at de ulike produsentene derfor har den samme teknologien innabords, som sporing av bevegelser og lignende.

Det som først og fremst skiller dem, går med andre ord i stor grad på hvordan de ser ut, komforten mot hodet, vekt, plassering av kabel og den slags. Samtlige av de du finner på det norske markedet i dag har to 1440x1440 LCD-skjermer (én til hvert øye) som støtter inntil 105 graders synsfelt og 90 Hz oppfriskningsrate. De leveres også alle med de samme håndkontrollene.

LIKT HOS ALLE: Microsoft står for det meste av Mixed Reality-teknologien; håndkontrollene inkludert. De spores av kameraet på brillen. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Samsung Odyssey er foreløpig ikke lansert i Norge, men skiller seg litt fra øvrigheten foreløpig. Blant annet er synsfeltet noe bredere (110 grader), skjermoppløsningen litt høyere (1440x1600 på hvert øye) og skjermen er av AMOLED-typen. I tillegg har Samsungs hodesett integrerte hodetelefoner.

Må jeg ha noe på veggen som sporer meg?

Mens du på Oculus Rift og HTC Vive er nødt til å ha eksterne enheter som sporer dine bevegelser, er ikke dette nødvendig med Microsofts løsning.

Disse hodesettene har nemlig sensorer på innsiden som hjelpes av to kameraer i fronten som tar seg av sporingen – da ved konstant å skanne omgivelsene dine og regne ut dine bevegelser basert på hvordan ting i rommet forflytter seg.

Disse kameraene brukes også til å spore hvordan du holder håndkontrollene.

Hva skjer når jeg bruker brillene første gang?

Når du er ferdig med oppsettet og bruker brillene første gang, åpnes appen «Mixed reality portal», som du da opplever på innsiden av brillene.

HJEMME: Dette er portalen som fungerer som «startskjerm» når du spenner på deg et par Mixed Reality-briller. Foto: Microsoft Vis mer

Her blir du tatt med til et hus i et klippelandskap, der du kan bevege deg rundt i huset. På veggene finnes det skjermer, for eksempel en med en nettleser, e-post, Windows-butikken, Skype og lignende, og du kan selv ta ned og henge opp slike skjermer. Huset har også et kinorom der du kan spille av filmer; også 360-gradersfilmer du kan titte rundt i.

Dette blir da på en måte «hjemskjermen» din i Mixed Reality-opplevelsen, og du kan starte spill og andre programmer, dekorere hjemmet ditt og den slags.

Vår erfaring er at sporingen fungerer meget bra, og at det også er ganske enkelt å betjene håndkontrollene, som blant annet brukes for å forflytte seg over større områder, plukke opp gjenstander og interagere med omgivelsene. Alt dette får du opplæring i til å begynne med.

Kan jeg spille Rift- og Vive-spill?

Vel, på en måte – Steam, den populære tjenesten for kjøp av spill, har denne høsten også fått støtte for Windows Mixed Reality-hodesett (SteamVR). Denne funksjonen er riktignok i betautgave (Early access).

Det betyr at VR-titler derfra også kan brukes på Mixed Reality-hodesettene, og det er godt, for der er nemlig utvalget langt større enn det er i Microsofts egen nettbutikk.

Vi har lånt Mixed Reality-settet fra HP noen uker nå, og har kjøpt og spilt spill fra Steam med suksess.

Ellers kan vi rapportere om at det var enkelt å komme i gang, og at det omtrent bare er plug and play, der programvaren lastes ned og oppsettet gås igjennom.

Dog skal det sies at vi har opplevd litt trøbbel med SteamVR underveis, der vi opptil flere ganger har vært nødt til å avslutte det kjørende programmet og fikle og holde på litt for å få det til å snurre igjen, men det blir nok bedre når dette lanseres ordentlig.