Dette bildet av et NV20-kort sirkulerer på nettet for tiden. Vi er ikke sikre på om det er ekte.
Dette bildet av et NV20-kort sirkulerer på nettet for tiden. Vi er ikke sikre på om det er ekte.Vis mer

Slik er ny grafikkteknologi fra NVIDIA

Selv om den nye grafikkbrikken til NVIDIA ikke er offentlig annonsert ennå, har vi nå fått en oversikt over hvilke spesifikasjoner NV20-prosessoren kommer til å ha.

Det er rimelig å anta at NV20-brikken (vi kjenner ikke til det offisielle navnet på prosessoren) vil bli vist frem på Intel Developers Forum i februar. Det har imidlertid lekket ut en del informasjon om hva vi kan vente oss fra den nye teknologien.

Generelt sett er det tydelig at arkitekturen til NV20 er ganske forskjellig fra GeForce 256-kjernen, selv om den til en viss grad er en videreutvikling. Først og fremst har NV20 fullstendig maskinvarebasert støtte for DirectX 8, som innebærer større grad av grafisk realisme. Andre vesentlige forbedringer er at brikken produseres med 0,15 mikrometer teknologi, den vil støtte opptil 128 MB RAM og vise over 40 millioner polygoner per sekund, takket være den oppgraderte Transform & Lighting-motoren.

Høye tall

Selve prosessoren vil være klokket til minst 200 MHz. DDR-minnet vil være klokket til 500 MHz (2x 250 MHz), og båndbredden kommer til å være lik 8 GB i sekundet. Dagens NVIDIA-toppmodell, GeForce 2 Ultra, har minnet klokket til 460 MHz og overføringshastighet på ca. 7,36 GB i sekundet.
Multiteksturing-arkitekturen vil tillate fire teksturer per piksel, og den maksimale teksturstørrelsen vil være på hele 4096x4096 piksler. Det er full støtte for flere teksturkomprimeringsteknologier, og EMBM-bump mapping. DirectX 8-støtten åpner også for en rekke nye og avanserte tekstureffekter.

Kortet vil ha en maksimal oppløsning på 2048x1536 piksler, en RAMDAC på 350 MHz og muligheter for tilkobling av digitale skjermer med oppløsning opptil 1600x1200.

Som vi ser har NVIDIA jobbet mye med å optimalisere deres 3D-arkitektur, og har tatt med betydelige forbedringer til Transform & Lighting-mototren, som nå har kapasitet til dobbelt så mye ytelse som GeForce 2, spesielt når koblet med spill som er optimalisert for DirectX 8.
DirectX 8-funksjonaliteten er også svært interessant, og vil forhåpentligvis føre til en revolusjon i spillgrafikken.

Brukes i X-Box

NV20-brikken er et meget viktig steg for NVIDIA, spesielt fordi en utgave av denne vil også være sentral i X-Box-konsollen til Microsoft. X-Box-versjonen av NV20 har kodenavnet NV2A, og vil være klokket til 250 MHz. Det at Microsoft valgte NVIDIA til å levere grafikkprosessoren til X-Box kan fungere som en bekreftelse på selskapets ekspertise.

Vi regner med at kort baserte på NV20 vil komme på markedet i mars-april, og vi kommer tilbake med mer informasjon med en gang NVIDIA lanserer produktet offisielt.