Slik blir grafikkhøsten 1999

Grafikkmarkedet er for mange den absolutt mest spennende delen av databransjen, i og med at fokuset alltid er på det visuelle, spesialeffekter og lignende spennende saker. Nye teknologier kommer og går, og her er oversikten over høstens nyheter.

Vi er etterhvert blitt vant til at grafikkbrikkeprodusentene kommer med nye prosessorer omtrent to ganger i året. Deretter lisenserer kortprodusentene teknologiene, og det strømmer på med grafikkort fra alle retninger. Sist var det produkter som TNT2 fra NVIDIA, Voodoo 3 fra 3dfx, Savage 4 fra S3 og G400 fra Matrox som konkurrerte om ledelsen i 3D-markedet. Disse brikkene/kortene begynte å dukke opp i vår, og er fremdeles godt egnet til å håndtere dagens spill.

LES OGSÅ:

GeForce 256-kort fra Creative
GeForce 256-kort fra Creative Vis mer

En ny bølge er imidlertid på vei, og de fleste hovedaktørene har annonsert nye produkter som skal være tilgjengelige i løpet av høstmånedene. Foreløpig er det to brikker som tiltrekker mest oppmerksomhet: 4968>GeForce 256 fra NVIDIA og 4936>Savage 2000 fra S3. I tillegg kommer ATI med en ny versjon av den lett aldrende Rage 128-brikken. Det er flere produkter på trappene tidlig i år 2000 også: Voodoo 4 fra 3dfx (som opprinnelig skulle være tilgjengelig i november), og Glaze3D fra finske BitBoys.

Mer realisme

Det ventes at konkurransen igjen vil bli hardest mellom de to gigantene NVIDIA og 3dfx. Begge kommer med potensielt revolusjonerende produkter – GeForce 256 og ”Voodoo 4” som ikke har et offisielt navn foreløpig.

3dfx har vært forsiktig med å avsløre detaljer om sin nye satsning, men har likevel offentliggjort en rekke nye teknologier som de nye kortene vil benytte seg av. 4727>T-Buffer og 5221>FXT1-teksturkomprimering har begge som mål å øke den generelle bildekvaliteten og realismenivået. NVIDIA har på sin side den mye omtalte Transform & Lightning-teknologien (T&L), som avlaster prosessoren for tunge geometriske kalkulasjoner. Dette tillater spill med flere polygoner, og gir med andre ord enda mer realisme. Dette støttes også på programvaresiden i Microsofts DirectX 7-grensesnitt.

Selv om grafikkortene fremdeles blir raskere og raskere, virker det som om et tilstrekkelig nivå er blitt oppnådd. Utviklerne er derfor begynt å konsentrere seg mer om nye teknologier som skal øke den estetiske opplevelsen, og bringe grafikken nærmere fotorealisme. I følge 3dfx er deres minstekrav til en fornøyelig spillopplevelse 1024x768 oppløsning med 32-bits fargedybde med en oppdatering på 60 bilder i sekundet med full kantutjevning. Altså en kombinasjon av hastighet og visuell kvalitet.

Hva bør du satse på?

Både NVIDIA og S3 kommer med svært lovende produkter om ikke altfor lenge. Disse teknologiene er nokså like. Vi venter på testeksemplarer, og vil teste dem så snart som mulig.

Tradisjonelt sett har NVIDIA alltid levert de beste komponentene, så vi har stor tro på GeForce 256. 3dfx har også en god kandidat med ”Voodoo 4”, det er bare synd at kortet er blitt utsatt til begynnelsen av neste år. Men utfra ryktene har 3dfx muligens en vinner på gang.

Det er imidlertid dumt å utelate produkter som er på markedet i dag – TNT2, Voodoo 3, G400 og andre. Når neste generasjon kort kommer, vil de gamle synke i pris, og for mange spillinteresserte er disse kortene mer enn nok. Særlig TNT2 og G400 har lang levetid igjen med sin gode ytelse, og for spillere med strammere budsjett, er de et ypperlig valg.