Skuffende Star Wars

Et nytt spill basert på Star Wars-universet har kommet på markedet, og vi vet godt at det selger. Men er det en unnskyldning for å lage et så dårlig spill?

Star Wars-fansen har ventet lenge på et ordentlig strategispill basert på de populære filmene. Force Commander skulle innfri de forventningene da det ble annonsert for noen år siden. I og med at utvikleren LucasArts har mange Star Wars-klassikere bak seg, som X-Wing og TIE Fighter-spillene, regnet vi med at også Force Commander kom til å bli en suksess.

Det er godt mulig at spillet blir et suksess kommersielt sett, men alle med forkjærlighet for filmene og bra dataspill vil bli skuffet. Force Commander foregår i sanntid, og får mye av inspirasjonen fra klassikere som Command & Conquer eller Starcraft. Prinsippet er likevel litt annerledes: Du trenger blant annet ikke å samle ressurser i spillet, men får i stedet poeng for oppdragene du utfører. Poengene brukes da til å ”bestille” flere soldater, skip eller annet utstyr, som blir sendt til deg fra en Star Destroyer i omløp. Det er vel og bra, men stort sett alt annet vi har å si om spillet er negativt.

Forvirrende kameravinkler

Det kanskje aller mest irriterende ved spillet, er hvor vanskelig det er å kontrollere synsvinkelen. Spillet foregår i full 3D, så du kan fritt bevege kameraet omkring, og se hva som foregår fra alle vinkler. Men det fungerer ikke – det er nesten umulig å finne en bra vinkel som passer til alle situasjoner, og kameraet havner stadig vekk ”utenfor” brettet.

Grafikken er heller ikke noe å skryte av. Landskapene og de forskjellige personene, kjøretøyene og skipene ser ganske bra ut på avstand, men fra nært hold blir teksturene lite detaljerte og animasjonene dårlige. Vi likte imidlertid eksplosjonene!

Videre har spillet et elendig grensesnitt. Enhetene du markerer blir for eksempel omkranset av en stygg blå boks, og menyene i nedre del av skjermen er utydelige, uestetiske og tar altfor mye plass. Heldigvis kan de fjernes.

Er det noe som helst positivt med Force Commander?

Vel, noen av oppdragene er ganske morsomme, og av og til greier man å finne en tilfredstillende kameravinkel. Dessuten er det tross alt Star Wars-universet vi snakker om her, og det er alltid gøy å sende av gårde en gruppe AT-ATer for å trampe ned opprørere. Men det elendige grensesnittet trekker så kraftig ned at det som kunne vært gøy bare blir irriterende. Du sliter med å stille inn kameraet, og mister stadig vekk oversikten over hva som skjer på slagmarken, mens dine soldater ikke klarer seg på egenhånd.

Vi synes derfor at du kaster bort penger hvis du kjøper dette spillet, med mindre du er så desperat etter en ny dose Star Wars at du ikke klarer å vente til et bedre spill kommer på markedet. Og det er nok ikke lenge til LucasArts forsøker å tjene enda mer penger på et mislykket spill med et velkjent navn.

Det er mulig å laste ned en demo til spillet fra denne adressen.