KREVDE ENDRINGER: Forbrukertilsynet krevde at produsentene av GPS-klokker for barn gjorde endringer i hvordan produktene ble markedsført. Foto: Forbrukerrådet
KREVDE ENDRINGER: Forbrukertilsynet krevde at produsentene av GPS-klokker for barn gjorde endringer i hvordan produktene ble markedsført. Foto: ForbrukerrådetVis mer

Nå skal GPS-klokkene følge loven

Skal ikke lenger spille på foreldres frykt

Forbrukertilsynet krevde endringer.

GPS-klokker for barn har vært under lupen siden i fjor høst, etter at Forbrukerrådet avdekket en rekke alvorlige sikkerhetsbrister. Flere produsenter ble klaget inn til Datatilsynet og Forbrukertilsynet for brudd på personopplysningsloven og markedsføringsloven.

GPS-klokkene gjør det mulig for foreldre å vite hvor barna befinner seg, og gir også mulighet til å ringe til barnet.

To av produsentene, Gator og Xplora, ble kalt inn på teppet hos Forbrukertilsynet for å ha markedsført produktene sine ulovlig.

– Falsk trygghet

Forbrukertilsynet mente selskapene hadde en rekke urimelige vilkår i kontraktene sine.

De mente selskapene haddeutelatt vesentlige og nødvendige opplysninger om for eksempel månedlige utgifter, totalpris, fraktkostnader og informasjon om bindingstid.

Klokkene, som bruker simkort, bandt dessuten forbrukerne til én mobiloperatør.

I tillegg spilte flere av reklamekampanjene for produktene på frykt blant foreldre.

I markedsføringen av klokkene lovet produsentene blant annet at foreldrene kan få beskjed når barnet beveger seg inn og ut av forhåndsdefinerte «trygge» soner.

– Vi er rett og slett spørrende til i hvor stor grad foreldrene rent faktisk kan føle seg trygg på at klokkene gir korrekt informasjon om hvor barnet er til rett tid. Hvis klokkene ikke kan angi f.eks. «trygge» soner 100 prosent korrekt, kan det gi foreldrene en falsk trygghet som potensielt kan sette barns sikkerhet i fare, sa forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth den gangen.

Flere av reklamekampanjene knyttet til klokkene var heller ikke godt nok merket, mente Forbrukertilsynet.

Gator får grønt lys

FOKUS PÅ TINGENES INTERNETT: Det blir stadig vanligere med produkter som er koblet til internett, men det gir også nye utfordringer for forbrukeren, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth. De vil nå undersøke dette markedet nærmere. Foto: Forbrukertilsynet
FOKUS PÅ TINGENES INTERNETT: Det blir stadig vanligere med produkter som er koblet til internett, men det gir også nye utfordringer for forbrukeren, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth. De vil nå undersøke dette markedet nærmere. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer

Nå melder Forbrukertilsynet imidlertid at Gator har gjort en rekke endringer i produktet sitt, og at de derfor avslutter saken mot selskapet.

– Før ga markedsføringen inntrykk av at produktet var mye bedre og tryggere enn det er i virkeligheten. Nå er det mye lettere for forbrukerne å skjønne hvilket produkt de faktisk kjøper når de kjøper en GPS-klokke fra Gator, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding.

Reklamen for klokkene spiller ikke lenger på frykt blant foreldrene, slik den gjorde tidligere, ifølge tilsynet.

GPS-klokker for barn har vært omstridt, særlig med tanke på personvern og sikkerhet.

– Det er i hvert fall viktig at markedsføringen av denne typen produkter er ryddig, slik at de ikke lover for mye i begeistringens rus. Så får det heller være opp til forbrukeren om det er et ønskelig produkt, svarer Elisabeth Lier Haugseth til Dinside.

HAR SNAKKET MED KUNDENE: Morten Sæthre i Gator sier de har ringt kunder og spurt hva de mener er de viktigste funksjonene til GPS-klokka deres. Svaret var ringing og sporing når man trenger det. Foto: Gator AS
HAR SNAKKET MED KUNDENE: Morten Sæthre i Gator sier de har ringt kunder og spurt hva de mener er de viktigste funksjonene til GPS-klokka deres. Svaret var ringing og sporing når man trenger det. Foto: Gator AS Vis mer

Gator har også endret brukervilkårene sine fra 16 sider «til dels urimelige vilkår» på engelsk, til litt over fem sider med «forståelige vilkår på norsk», ifølge Forbrukertilsynet.

De har dessuten gjort det mulig å benytte simkort fra andre selskaper.

Morten Sæthre i Gator, som nå har endret navn til Tail It Technologies, er naturlig nok fornøyd med at saken mot dem er avsluttet.

– Vi setter pris på det Forbrukertilsynet har gjort. Vi har tatt alle tilbakemeldinger til etterretning, og det har kommet positive resultater ut av det. Nå sitter vi igjen med en helt ny egenutviklet firmware, som blant annet gir klokkene mye bedre batteritid enn før, forteller Morten Sæthre til Dinside.

Det skyldes blant annet at Gator ikke lenger lagrer alle historiske lokasjonsdata. Nå kan man bare se hvor barnet er for øyeblikket, i tillegg til at man kan ringe.

Xplora lover endringer

Xplora, som mobilselskapet Pepcall står bak, har også lovet å gjøre vesentlige endringer i markedsføringen og vilkårene, ifølge Forbrukertilsynet.

AVVENTER SVAR FRA FORBRUKERTILSYNET: Presseansvarlig for Xplora, Sten Kirkbak, sier de har gjort de påkrevde endringene og sendt inn dokumentasjon til Forbrukertilsynet, som ennå ikke har kommet tilbake til dem. Foto: Pepcall
AVVENTER SVAR FRA FORBRUKERTILSYNET: Presseansvarlig for Xplora, Sten Kirkbak, sier de har gjort de påkrevde endringene og sendt inn dokumentasjon til Forbrukertilsynet, som ennå ikke har kommet tilbake til dem. Foto: Pepcall Vis mer

– For Xplora sin del var dette knyttet til prisplaner, vilkår og markedsføring (herunder influencermarketing). Alt er utbedret, og vi sendte dokumentasjon på dette til Forbrukertilsynet den 30. mai, som var innenfor fristen, sier presseansvarlig for Xplora, Sten Kirkbak, til Dinside.

Forbrukertilsynet bekrefter at de har fått svaret fra Xplora, men sier de ikke har gjennomgått det ennå.

– Vi er i gang med å kontrollere at de har gjort de nødvendige endringene nå, men vi går ut i fra at de har gjort de nødvendige endringene, sier Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet, til Dinside.

Xplora måtte blant annet rydde opp i markedsføringen som spiller på frykt og sikkerhetsbehov blant foreldre. I tillegg måtte de gjøre det mulig å benytte simkort fra andre selskaper enn sitt eget.

Hvis Xplora ikke har gjennomført de påkrevde endringene, vil Forbrukertilsynet vurdere å benytte økonomiske sanksjoner mot selskapet.

I tillegg til Forbrukertilsynet, har også Datatilsynet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet vurdert GPS-klokkene med tanke på personvern og kvalitetssikring.

Både Gator og Xplora skal ha gjennomført endringer etter pålegg fra Datatilsynet, mens en tredje aktør, GPS for barn, valgte å ta sin klokke av markedet.