Serious Sam

Årets største overraskelse? Dette lille spillet fra Kroatia tar oss tilbake til gode gamle dager da Doom var kongen på haugen. Gjør deg klar for mer blod og gørr enn du har godt av!

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jo da, vi er alle glade i førstepersonsspill med en innviklet bakgrunnshistorie, realistiske våpen, avansert kunstig intelligens og enorme budsjetter. Half-Life, No One Lives Forever, Deus Ex eller Undying er alle flotte titler, som byr på helt fantastiske opplevelser. Men savner vi ikke av og til bare å kunne kaste oss inn i et spill uten å tenke på hvorfor? Bare meie ned alle slags urealistiske monstre, helst med de største maskingeværene vi kan finne? Akkurat som vi gjorde i gamle dager, da Wolfenstein 3D, Doom og Quake hadde sine glansperioder.

Nå får vi sjansen til det, takket være det kroatiske selskapet Croteam, som nettopp slapp sitt nyeste barn.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Serious Sam imponerte allerede da den første demoen ble sluppet for en tid tilbake, og vi var først vitne til de flotte Egypt-brettene og alt som ventet på oss der. Spillet skulle opprinnelig inneholde flere verdener enn bare Egypt, men disse ble til slutt kansellert. Serious Sam, slik det er i dag, er et temmelig kort spill og blir solgt til en redusert pris. Men det er definitivt verdt prisen!

Monstre og flere monstre

Du får et kort innblikk i den helt poengløse bakgrunnshistorien på begynnelsen av spillet. Du glemmer alt sammen to sekunder senere, og begynner å skyte. Og slik fortsetter det – men det blir aldri kjedelig. Croteam har tatt alle velkjente spillklisjeer og omgjort dem til noe som er så fullt av liv og humor at du vil glise hele veien gjennom.

Kort fortalt, så kjemper du deg gjennom flere brett, som alle er plassert i Egypt. Brettene er svært varierte til tross for at de er like tematisk. Du vil se enorme, åpne plasser, trange tunneler, undervannspassasjer, bakgårder og hager. Og overalt skjuler monstrene seg.

Motstanderne i Serious Sam er en historie for seg selv. Du vil møte den villeste samlingen av fryktinngytende skapninger vi noensinne har sett. Ikke nok med det – du vil oppleve å bli angrepet av flere titalls monstre samtidig, og når du er kvitt dem, kommer det tjue til … og tjue til … og til slutt et par gigantiske roboter som vil koste deg alt det du har igjen av ammunisjon. Og slik fortsetter det – du blir angrepet fra bakken, fra luften, fra tårn og vinduer og, ikke minst, under vann. Dette er rett og slett et adrenalinkick uten like!

For å forsvare deg får du selvfølgelig nok av våpen, som inkluderer alt fra pistoler, maskingeværer og granatkastere til en liten, bærbar kanon. Kanskje ikke den mest originale samlingen, men det er gøy likevel.

Fantastisk innpakning

Alt dette kaoset foregår i nydelige omgivelser, takket være Croteams egen 3D-motor. Denne teknologien kan måle seg med både Quake III og Unreal, men samtidig går alt mye raskere med Croteams løsning. Vi skulle gjerne sett et Quake III-basert spill takle så mange monstre og spesialeffekter på en gang! Serious Sam-motoren er like god utendørs, innendørs og under vann, og det er det ikke mange som klarer.

Musikken underveis er dynamisk, hvilket betyr at tempoet og intensiteten skifter ettersom hva som foregår i spillet. Og vår venn Sam har en lang rekke kommentarer å by på, noen av dem ville gjøre selveste Duke Nukem stolt.

Levetiden

Spillet er riktignok kort, men byr likevel på nok utfordringer - spesielt på høyere vanskelighetsnivåer. Du kommer til å dø ofte, men det blir bare dobbelt så moro å skyte uhyrene på nytt.

Serious Sam har også flerspillermuligheter, men disse har kanskje vært noe nedprioriterte under utviklingen – det går ganske tregt når du spiller over Internett. Derimot forutser vi at dette spillet kommer til å dominere jobbnettverker i lang tid fremover.

Croteam har fra dag én støttet utvikling av modifikasjoner og tilleggsbrett, og de første ”hjemmelaga” tilleggene har allerede begynt å dukke opp.

Ikke tvil

Vi nøler ikke med å anbefale spillet på det varmeste. Dette er moro av høyeste klasse, som ikke krever annet av deg enn kjappe reflekser. Vi håper bare at flere spillutviklere ser hvordan man kan lage et utrolig morsomt spill uten millionbudsjett og sterkt merkenavn. Det er ikke meningen å ta kredibiliteten fra de litt mer alvorlige spillene, men vi trenger alle et avbrekk innimellom.