Serious Sam SE

Så er Sam tilbake, større og slemmere enn noensinne. Men er han like seriøs som sist? Vi prøver ut Second Encounter med glede.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

La oss begynne med å friske opp minnet lite grann: Det var høsten 1999 at det begynte å dukke opp informasjon om et nytt førstepersonsspill under utvikling hos det temmelig ukjente, kroatiske firmaet Croteam. Våren 2001 kom spillet i butikkene, og tok spillverden med storm – her hadde et lite firma fra et krigsherjet land laget et spill som helt uproblematisk kunne måle seg med store titler med massive budsjetter.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Croteam satset på ”over the top”-action, fullstendig uten spor av realisme, men med enorme mengder humor, personlighet, syke monstre som ustanselig angrep deg fra alle kanter, og som du fikk sprenge etter alle kunstens regler. Alt dette tegnet av en flott grafikkmotor, som imponerte spesielt mye med sine enorme utendørsarealer, og samtidig klarte å rendre mange titalls monstre samtidig. I tillegg var spillet rimeligere priset enn andre titler, hadde et solid flerspillermodus, og Croteam støttet modifikasjoner og tillegg av tredjepartsutviklere fra dag én. Ikke rart spillere over hele verden trykket barske Sam til sitt bryst.

Like seriøst som før

Det første Serious Sam-spillet hadde tittelen The First Encounter, og det var egentlig ingen stor overraskelse da Croteam annonserte at de jobbet med en ny episode i serien – som fikk det naturlige navnet Second Encounter. Dette nye spillet er egentlig ikke en ekte oppfølger, men rett og slett en fortsettelse av originalen. Sam befinner seg ombord på romskipet han bordet på slutten av det første spillet, men dessverre, grunnet diverse uheldige omstendigheter styrter han på jorden, og må igjen stå ansikt til ansikt med de grusomme soldatene til Notorious Mental.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flott utsikt
Flott utsikt Vis mer

Spillet tar opp tråden fra den første delen, og foregår for det meste i byer etterlatt av gamle sivilisasjoner. De to første områdene minner en god del om de egyptiske brettene fra originalen, med store doser eldgammel arkitektur, åpne sletter og underjordiske korridorer. Det tredje området du havner i er et velkomment avbrekk – det foregår nemlig i en middelaldersk, østeuropeisk landsby, men små, snødekte hus, vindmøller og katedraler. Litt synd at dette området også er det som varer kortest.

Flott utsikt del 2
Flott utsikt del 2 Vis mer

Alle som har spilt det første spillet vil umiddelbart kjenne seg igjen. Serious Sam: SE bygger tross alt på nøyaktig den samme ideen, og det er å skyte flest mulig monstre og generelt lage enorme mengder bråk. Alle monstrene fra originalspillet vender tilbake i SE, pluss noen nykommere – en motorsag-utstyrt kar med gresskar til hode, et monster med to rakettutskytere i hendene, og et par andre skapninger. Du får også nye verktøy for å fjerne de ovennevnte fra jordas overflate: En flammekaster, som fungerer spesielt bra når du blir angrepet av mange samtidig, en snikskyter-rifle og en kjær klassiker – en motorsag, spesielt egnet for nærkamp.

Måten brettene er konstruert på, har også gjennomgått fornyelser. Det har generelt dukket opp flere feller og andre innretninger som skal kutte deg opp, knuse deg eller bare sprenge deg i lufta.

Den generelle spillbarheten er alt i alt temmelig lik det første spillet. Du beveger deg langs en ganske lineær rute, og må stadig vekk finne deg i å bli overfalt av vanvittige mengder blodtørstige monstre, som vanligvis kommer i bølger. Som oftest er det først etter at du har eliminert disse at du kan bevege deg videre, for eksempel så er den aktuelle døren du skal gjennom låst, frem til du har drept alle i nærheten.

Seriøs humor

Serious Sam SE

Mye av sjarmen til Serious Sam ligger nettopp i hvor, useriøst spillet er. Sam har et enormt lager av kjappe replikker, og mange av dem ville gjort Duke Nukem misunnelig (en av de første uttalelsene til Sam retter forøvrig en skarp kommentar til et visst spill vi har ventet på i evigheter). En annen ting vi setter pris på er den enorme mengden hemmeligheter. Spillet har et overveldende antall secrets, de fleste av dem fører til ekstra helse eller våpen, men mange tar deg til helt nye, og ganske så sære områder. Hva sier du til å havne på et filmsett der en av de avsluttende scenene fra originalspillet blir gjenskapt i miniatyr, eller å bli sendt til en mørk hage full av gresskar, for så å bli angrepet av miniversjoner av motorsag-utstyrte bondegutter.

Det er så mange morsomme elementer i spillet, at du garantert vil bli underholdt gang på gang hvis du bare holder øyene åpne. Kombinasjonen av humor, ustanselig og heftig action og flotte landskaper fungerer perfekt, atter en gang. Det eneste negative vi har å si, er at det kan til tider rett og slett bli litt for mye. Men likte du det første spillet, vil du garantert like dette også.

Seriøst lekkert

Flott utsikt del 3
Flott utsikt del 3 Vis mer

Serious Sam: SE bygger på den samme grafikkmotoren som forgjengeren, med noen forbedringer. For eksempel mer realistisk vegetasjon, bedre spesialeffekter og mer avansert arkitektur. Det er imponerende hva utviklerne har fått til med sin proprietære grafikkmotor, den er nemlig på høyde, om ikke bedre, med det beste vi har sett fra velkjente spillselskaper som id eller Epic. De åpne landskapene, monumentale bygningene, fargesprakende interiører og sylskarpe teksturer slutter ikke å imponere. Vi kunne ønske flere utviklere lisensierte denne motoren, og bygde egne spill på den.

Crollywood?
Crollywood? Vis mer

Én stor fordel er at grafikkmotoren også er lite krevende av maskinvaren, og du kan trygt kjøre spillet med høy oppløsning og visuelle effekter på max, selv om du ikke har en 2 GHz-maskin.

Konklusjon

Alle fans av det første spillet, og alle fans av actionspill generelt, dere vet hva dere må gjøre. Det er mye spillglede du får for 300 kroner, og vi anbelaler derfor Serious Sam: Second Encounter på det varmeste.

Vi håper imidlertid at Croteam tenker kreativt, og ikke gjentar seg for mye den dagen neste spill i serien dukker opp. Da ønsker vi å se noen helt nye omgivelser (gjerne i nye tidsperioder), monstre og våpen, ellers kan det være fare for at Serious Sam etter hvert havner i Tomb Raider-fella.

Les forøvrig testen av det første spillet her.