Selger som hakka Mac…

Den nye iMac’en vakte oppsikt, og kommentarene hadde stor bredde, for å si det mildt. Men den er tydeligvis populær.

Noen mener den er en studie i ergonomisk og elegant design, andre omtaler den som en bastard av en Luxo-lampe og en halvgod PC.

Det som likevel taler med størst tyngde er at den allerede er forhåndssolgt i 150 000 eksemplarer. Dette har skjedd i løpet av tre uker siden lanseringen, og er mer enn det totale forhåndssalget av den opprinnelige iMac’en fra 1998.

Den digitale livsstil…

Apple har designet iMac som det naturlige midtpunkt for mennesker som er opptatt av digital foto, digitale musikkformater, digital video og digital kommunikasjon.

Som en del av konseptet følger det med både kraftig og brukervennlig programvare, som er tilpasset maskinvaren og bruksområdet. Her finner vi iTunes2 for musikk, iPhoto for behandling av digitale bilder og iMovie2 og iDVD2 for henholdsvis DV-redigering og DVD-brenning. Alle disse programmene er komplette løsninger for personlig bruk, selv om de ikke tilfredsstiller profesjonelle brukere for eksempel i forbindelse med videoredigering.

Designet er i høyeste grad en markering, enhver som eier en ny iMac vil få mange kommentarer.

Det samme vil også gjøre seg gjeldende i profesjonelle miljøer, hvor man først og fremst vil kunne vente å se nye iMac’er i kontormiljøene rundt kreative bransjer som reklame, media, informasjon og grafisk.

Priser og levering i Norge

Den minste modellen, uten DVD-brenner, med 700 MHz prosessor, 128 MB minne og 40 GB harddisk, ligger på 15 490 kroner inkl. mva. og er leveringsklar her i slutten av mars.

Den mellomste modellen, med mer minne (256 MB) og DVD-brenner, ligger på 17 490 kroner og kan hentes i slutten av februar.

Toppmodellen med 800 MHz prosessor og 60 GB harddisk koster 20 990 kroner og er klar på våre breddegrader tidlig i mars.

Vi kommer tilbake med test av iMac om kort tid.