Riddick er på vei til XBoxen

Filmen Pitch Black er kanskje ikke den mest kjente, men det kommende spillet som baserer seg på den kan godt bli et av XBoxens beste skytespill på lenge. Vi forteller deg hvorfor!

Riddick er på vei til XBoxen
Publisert
Sist oppdatert

For et par år siden spilte actionhelten Vin Diesel i den flotte, men undervurderte science-ficition-filmen Pitch Black. Riddick, som hovedpersonen heter, er en antihelt med eksepsjonelle evner og mulighet til å se i mørket. Til sommeren kommer oppfølgeren, Chronicles of Riddick, på kino, og samtidig slippes spillet - men den digitale versjonen er faktisk en prequel til de to filmene, og forteller historien om hvordan Riddick rømmer fra det høyteknologiske Butcher Bay-fengselet.

Det er det svenske studioet Starbreeze som står bak spillet, og de har samarbeidet tett med Vin Diesel i løpet av utviklingen. Diesel er en stor spillentusiast, og alt tyder på at spillet blir langt mer enn bare nok et filmbasert spill som ikke tilføyer noe nytt til Pitch Black-universet. Vi fikk nylig hilst på Tom Ljunggren fra Vivendi som viste oss noen brett fra tittelen.

Vær forsiktig!

Riddick er på vei til XBoxen


Spillet er et førstepersonseventyr, og fokuset er i stor grad på sniking, selv om det også er gode muligheter for brutale kamper. Det handler om å rømme fra et fluktsikkert fengsel, så du starter naturligvis uten våpen. Etter noen kamper med bare knyttnever får du tak i kraftigere våpen, men det betyr ikke at du skal la være å fjerne lik og bevege deg stille - spillet er ikke ulikt Splinter Cell på dette området. Spillet har et relativt åpen design, og det er ofte mulig å finne alternative ruter gjennom vanskelige områder.

Riddick får gjennom spillet muligheten til å oppgradere sine ferdigheter gjennom implantater. Når spillet begynner klarer du ikke å se i mørket, men etter hvert får du denne funksjonen (kalt eyeshine) installert. Du må også sørge for å avlevere din DNA på stasjoner som er spredd rundt i spillet, ellers får du ikke mulighet til å plukke opp vaktenes våpen. Alle våpnene kan nemlig bare brukes av den personen de er DNA-kodet til.

Nydelig teknologi

Riddick er på vei til XBoxen


Brettene vi har sett har et definitivt mørkt og industrielt preg, med dystre, metalliske korridorer du virkelig får lyst å rømme fra. Starbreeze har utviklet en egen grafikkmotor, og etter å ha sett den i aksjon kan vi virkelig bekrefte at det ser meget bra ut. Det er fokus på lyssetting, og alle lysene og skyggene er dynamiske. Du kan også skyte i stykker lyskilder, akkurat som i Splinter Cell. Faktisk minnet Riddick oss svært mye om det lille vi har sett av Doom III, og det er ikke akkurat negativt.

Grensesnittet er også interessant, det er nemlig ingen tall eller annen informasjon på skjermen. For å se hvor mye skudd det er igjen på våpenet, må du sjekke et lite display på selve geværet, og du får heller ingen informasjon om helsetilstanden din. Dette gjør spillet til en mer intens og involverende opplevelse.

Gode førstepersonsspill har vært mangelvare på XBox den siste tiden, og vi må fremdeles vente på stortitler som Doom III og Halo 2. Derfor er Riddick ganske perfekt plassert - om sommeren er det tradisjonelt mangel på ordentlig gode spill, og vi håper at dette spillet kan fylle tomrommet. For det ser meget lovende ut, og vi kommer selvsagt med en full anmeldelse så snart spillet er klart.

[Ugjyldig objekt (debatt)]



Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer