Resident Evil (GC)

Alle som tilbrakte mørke høstkvelder med de originale Resident Evil-spillene får bare glede seg: Denne remaken av spill nummer en overgår originalen.

Det originale Resident Evil-spillet ble en storselger tidlig i den første PlayStation-konsollens lange liv. Selv om spillet ikke akkurat var nyskapende (Alone in the Dark var en klar inspirasjonskilde), definerte den grøsserspill-sjangeren og brakte den til massene – som gledelig kjøpte spillet. Resident Evil fikk etter hvert flere oppfølgere – del to og tre dukket også opp på PlayStation, mens det fjerde spillet, Code Veronica, dukket opp på Dreamcast og PlayStation 2. Vi har i tillegg sett PC-utgaver av spillene og noen spinoff-titler – med andre ord har serien vært med oss lenge.

Utviklerne CapCom tok et interessant steg da de plutselig tegnet kontrakt med Nintendo og annonserte at det første spillet som kommer til GameCube blir en remake av den originale Resident Evil. Ny grafikk, nye monstre og nye gåter, men i essensen det samme spillet.

Like skummelt

Resident Evil (GC)

Spillet foregår i tredjeperson med statiske bakgrunner. Dette betyr at personene du styrer beveger seg i et miljø som er tegnet på forhånd, med statiske kameravinkler og meget detaljerte bakgrunner. Da Resident Evil ble designet på midten av 90-tallet, var teknologien langt fra avansert nok til å tegne spillets detaljerte verden i sanntid, noe som ville vært helt uproblematisk i dag. Likevel har remaken samme forhåndsrendrede grafikk som originalen, men av mye høyere kvalitet. Dette kommer vi tilbake til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spillet begynner med et lengre filmklipp som viser oss hvordan et helikopter med medlemmer av spesialstyrken S.T.A.R.S. er på vei til et oppdrag i den lille byen Raccoon City. Der har det nemlig skjedd en rekke grusomme mord, og det første S.T.A.R.S.-teamet som ble sendt for å etterforske dem er forsvunnet. Våre helter får øye på det første helikopteret som tydeligvis har styrtet i skogen utenfor byen, og de lander for å finne ut hva som har skjedd. Uten forvarsel blir de angrepet av blodtørstige, muterte hunder, og søker tilflukt i et enormt hus som ligger i nærheten. Der begynner marerittet…

Allerede i det vi ser introfilmen legger vi merke til forandringene fra originalversjonen. Det flotte, dataanimerte filmklippet er mye bedre enn den mildt sagt elendige introen anno 1996.

Du kan, akkurat som i originalen, velge om du vil spille som Jill Valentine eller Chris Redfield. Spillet som Jill er betydelig lettere, hun har nemlig tilgang til flere våpen, kan dirke opp låser og har flere lommer hun kan bære gjenstander i.

Vel inne i huset begynner vi å merke flere endringer. Stemningen er bevart og huset er like skremmende, ensomt og storslått som før – men det har dukket opp noen nye dører, nye gjenstander på veggene og andre detaljer. Jo lenger i spillet du kommer, desto flere nyheter oppdager du. Etter hvert vil du utforske helt nye områder og løse helt nye gåter (som regel like meningsløse som før).

Resident Evil (GC)

Det er verdt å nevne at spillet er definitivt blitt vanskeligere. Zombiene, som er de første motstanderne du møter, er vanskeligere å drepe. Det største sjokket kommer imidlertid i det du oppdager at zombiene du trodde du hadde eliminert har en tendens til å komme tilbake – og da dobbelt så raske og kraftige! Det finnes to måter å forhindre dette på, men de får du finne ut av selv.

Etter hvert treffer du selvsagt flere horrible skapninger, alle ute etter ditt blod. Noen ligner på sine 1996-forgjengere, noen er helt nye. Tro oss når vi sier at dette spillet er tøft, og ikke nok med det – monstrene har en tendens til å komme gjennom vinduer akkurat når du minst venter det. Vi anbefaler å skru av lysene i rommet for optimal effekt…

Godt med maskinvare

Heldigvis har våre helter fått en del nytt utstyr. Assault Shotgun er noe av det kuleste vi har sett i et Resident Evil-spill, og den vil du få mye bruk for etter hvert. Det som er mest interessant, er at både Jill og Chris nå kan finne selvforsvarsutstyr – kniver, elektrosjokkvåpen eller granater. Disse blir brukt automatisk i det du fysisk blir angrepet, og kan slå ut eller drepe en fiende uten at du trenger å bruke de øvrige våpnene dine.

Og vi trenger ikke en gang å nevne hvor fornøyelig det er å sprenge en av de mange bossene i fillebiter med et velrettet granatkasterskudd.

Frustrasjoner

Resident Evil (GC)

Selv om Resident Evil er ekstremt stemningsfullt, spennende og krevende, er det er par momenter som trekker ned helhetsinntrykket. Først og fremst er det kontrollsystemet som plager oss. Den heldigitale kontrollen er vrien og ubehagelig, og gang på gang vil du oppleve å gå på vegger eller andre hindre mens du egentlig skulle gå rundt dem. Flere ganger forsøkte vi å rømme fra monstre på steder der vi egentlig hadde god plass, men likevel ble vi angrepet bare fordi karakteren vi styrte ikke responderte godt nok på våre kommandoer. Irriterende.

Gåtene i spillet er det ganske mange av, og de har en tendens til å forvirre. De består som regel av gjenstander du må finne og plassere et bestemt sted, og har vanligvis ingen relasjon til verken omgivelsene eller historien. Det blir litt rart når du må finne og undersøke fire merkelige medaljer for å finne en pistol som er skjult på en kirkegård. Hvem finner på sånt?

Det er også skuffende at utviklerne ikke har kvittet seg med de irriterende ”du åpner døren”-animasjonene når du går fra rom til rom.

Topp grafikk

En av de viktigste fordelene med den nye versjonen av Resident Evil er at grafisk er spillet blitt fullstendig overhalt, og er nå av ypperste klasse. De forskjellige personene du styrer, zombiene, monstrene og de andre S.T.A.R.S-medlemmene er så bra animert og så detaljert rendret at vi nesten ikke har sett maken i noe annet spill. Bevegelsene er helt naturlige, øyene blinker, munnene beveger seg i takt med ordene som uttales, pistolskudd speiles i solbriller.

Det er i detaljene Resident Evils styrke ligger. Hør etter hvordan lyden til skrittene forandrer seg når du går fra vått teppe til gulv, følg med på de delikate skyggene rundt et stearinlys eller hvordan Jill tar et skritt bakover i det hun sikter pumpehagla mot en zombie. Det er da du forstår hvor mye arbeid som er lagt inn i å gjøre dette spillet til den mest skremmende opplevelsen på en spillkonsoll.

Anbefales

Til tross for noen plagsomme momenter er Resident Evil et svært underholdende eventyr fra begynnelse til slutt. CapCom har påstått at i den nye versjonen er rundt 75% av innholdet annerledes, noe vi egentlig tviler litt på – tallet er lavere. Men det er mest sannsynlig gått såpass lenge siden du har spilt originalen at det å spille den nye versjonen blir en oppfriskende opplevelse. Hvis du aldri har prøvd originalutgaven, bør du i alle fall gi den en sjanse, for dette er det perfekte spillet for mørke høstkvelder.