Recoil: gøy i starten

I actionspillet Recoil har du et ganske ukomplisert oppdrag, som er å bekjempe selvstyrte maskiner som har tatt over verden. Oppdraget er likevel ikke fullt så enkelt å gjennomføre, i og med at maskinene gjør alt for å stoppe deg. Recoil er et morsomt spill, men ikke alt er perfekt.

Recoil: gøy i starten

Recoil: gøy i starten

  1. Skjermbilde
  2. Skjermbilde

Bakgrunnshistorien til spillet er ganske tynn. I fremtiden har maskinene tatt over verden, og en liten gruppe menneskelige frihetskjempere kontakter deg. Du skal styre en liten, men robust tanks med det Doom-inspirerte navnet BFT. Dine oppdrag går ut på å ødelegge maskinenes fabrikker og militære installasjoner, og underveis vil du møte horder av fiender.

Med andre ord, dybde er ikke spillets sterkeste side, men det er heller ikke meningen. Det skal være gøy, det skal være mye eksplosjoner og skyting. Alt dette får du i massevis. Spillet består av seks brett, og hvert av dem er delt opp i ca. 4-6 oppdrag. På forhånd får du informasjon om hva du skal gjøre, og du får også løpende oppdateringer i løpet av oppdragene. Naturligvis øker vanskelighetsgraden etter hvor langt i spillet du kommer, fra begynnelsen på en lite bevoktet strand, til en eksplosiv avslutning.

Hvor morsomt er det egentlig?

Som sagt går oppdraget ditt ut på å styre en tanks og forårsake mest mulig ødeleggelse på kortest mulig tid. Til å utføre dette, har du et bredt arsenal av imponerende våpen. Fjernstyrte miner, laser-våpen, flammekaster og til og med atombomber er virkemidlene du kan bruke mot fienden. Til sammen har du 18 våpentyper å rutte med. Disse skal brukes på de mange motstanderne du møter. Diverse tanks, båter og helikoptre samt fastmonterte kanoner forsvarer fiendtlige installasjoner, og gjør jobben din mye tøffere enn nødvendig.

Kampene blir ofte kaotiske og vanskelige. Det er ikke uvanlig å bli skutt på fra fem retninger samtidig, og halvparten av de som skyter har gjemt seg så godt at de er umulige å treffe. Det er da terrenget og manøvreringsmulighetene til BFTen kommer til nytte. Tanksen er ganske rask og kjapp i svingene, som gjør det mulig å kjøre fra raketter og skudd. Dessuten er det mulig å benytte terrenget til sin fordel, og gjemme seg i kratere og lignende. Det som er problematisk, er at dine egne våpen ofte er nokså trege. Før skuddet kommer fram, har målet som regel rukket å flytte seg langt unna. Dette forandrer seg imidlertid etter hvert som du finner mer avanserte våpen som kan låse seg på offeret.

Brettene er varierte og godt designet. Fra en idyllisk strand til innsiden av en vulkan, fra isbelagte fjell til en folketom storby. Brettene setter deg i forskjellige stemninger som passer til hvert oppdrag. Det er mulig å bevege seg stort sett overalt, og det meste kan skytes i stykker. I løpet av spillet finner du oppgraderinger til BFTen, som gjør den i stand til å bevege seg på og under vann samt over lava o.l.

Spillbarhet

Som sagt blir det ofte hektisk på slagmarken. Oppdragene i seg selv er ikke spesielt vanskelige, det gjelder stort sett å finne frem til den riktige bygningen og sprenge den i lufta. Men når det er snakk om direkte kamp mot fiender, blir det vanskelig. Et problem er styringsmetoden: du bruker både musa og tastaturet for å styre kjøretøyet, og oppsettet kan være vrient å venne seg til. Det går likevel over etterhvert. Du har valget mellom første- eller tredjepersons perspektiv, og det førstnevnte er så å si ubrukelig. Styringen under vannet er heller ikke noe å skryte av, heldigvis er det få undervannsscer.

Grafikk og lyd

Visuelt sett er ikke Recoil det beste spillet undertegnede har sett, men det får likevel godkjent. Bakgrunnene har en tendens til å bli nokså firkantet, og bygningene er lite detaljerte. Derimot ser kjøretøyene veldig bra ut, og det som virkelig imponerer, er eksplosjon- og våpeneffektene. Væreffektene som snø og regn er også meget lekre.

Spillet kjører bra på en Pentium II 333 maskin med 128 MB RAM utstyrt med et Voodoo 2-kort. Vi kjørte spillet på 800x600 oppløsning, og bortsett fra noen mindre hakk til tider, var det fullstendig spillbart.

På lydsiden er alt egentlig i orden. Spillet har lydeffekter og bakgrunnsmusikk som hverken imponerer eller skuffer…de bare er der. Presentasjonsmessig er også alt i orden, men vi savner litt flere grafikk- og kontrollinnstillinger.

Er det verdt pengene?

I korte trekk: er du veldig glad i motorisert action, kjøp dette spillet. Har du en litt bredere smak, tenk deg litt om. Spillet er ikke det mest spennende vi har sett. Det er jo moro å sprenge atombomber rett i trynet på en kolonne med flammekasterutstyrte tanks, men i lengden blir det noe kjedelig.

Det som likevel kan forlenge levetiden, er multiplayer-mulighetene – sju ekstra brett kun beregnet for blodig deathmatch. Det er gøy det. Uansett, DinSides anbefaling er: last ned demoen først, og finn ut om Recoil er din type spill. Liker du demoen kommer du garantert til å like spillet også.

Recoil kan kjøpes hos AkersMic for 399 kroner. Klikk her for å laste ned demoen