Foto: TK
Foto: TKVis mer

Raskere spill med DirectX 6.0

Det ble stort sett bare positive reaksjoner da Microsoft presenterte DirectX 6.0 på en konferanse for spillutviklere i California i forrige uke. Det ferdige produktet vil være tilgjengelig fra juni, og kommer til å være gratis for brukere av Windows 95 og 98.

Med oppgraderingen til DirectX 6.0 kommer det flere forbedringer. Blant annet tillater den utviklerne å kommunisere direkte med spesialfunksjoner i maskinvaren i PC, uten å måtte gå veien om drivere i operativsystemet. Dette er rettet særlig mot Direct3D, der man har fått flere og raskere funksjoner for behandling av grafikk.

I tillegg kommer DirectMusic, en helt ny funksjonalitet for opptak og avspilling av musikk som skal gi generelt høyere kvalitet på lyd i Windows.

Overgangen fra 16-bits til 32-bits programmer med Windows 95 har ikke vært lett for spillprogrammererne. Det har vært enklere å programmere direkte i DOS, som også har gitt bedre ytelse på spillene. De av utviklerne som forsøkte å programmere for Windows 95, opplevde gjerne at spillene ble alt for trege fordi man var avhengig av hastigheten til Windows. DirectX skulle være løsningen på dette, men de tidligste versjonene fungerte svært dårlig, og gjorde i en del tilfeller spillene enda tregere. Lanseringen av DirectX 5 var en betydelig forbedring. Med versjon 6 ser det ut til at Microsoft endelig har fått hull på byllen, og at det nå er mulig å programmere raske spill for Windows 95/98