Project IGI

Realistiske, militærinspirerte actionspill er i skuddet for tiden. Det er vel og bra, men det skal mer til enn å bare gi spilleren noen ekte våpen…

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Project IGI (I’m Going In) er utviklet av det Oslo-baserte selskapet Innerloop. Deres største suksess hittil er flysimulatoren Joint Strike Fighter fra 1997, og IGI er faktisk en videreutvikling av denne teknologien.

Spillet handler om en tidligere britisk SAS-soldat, hvis oppdrag er å kjempe seg gjennom områder i den tidligere Sovjetunionen for å eliminere en russisk terrorist. Bakgrunnshistorien er uansett ganske irrelevant i forhold til hva du gjør i spillet – vi brydde oss ikke mye om hva plottet var mens vi holdt på.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

IGI er et førstepersonsspill, og kontrollopplegget er akkurat som i andre spill av denne typen. Det som er annerledes er imidlertid at det blir lagt mye vekt på realisme – det skal ikke mange skudd til før du faller død om, og våpnene du bruker tømmes for ammunisjon like fort som ekte vare. Selvsagt må du regne med rekyl og andre faktorer som skiller de forskjellige våpnene fra hverandre. I løpet av spillet får du sjansen til å leke med mange velkjente merker som AK-47, MP5 og Desert Eagle.

Snike eller ikke?

Project IGI

Project IGI skal i utgangspunktet blande rett frem action og forsiktig sniking rundt overvåkningskameraer. Vi liker å holde oss usynlige, men det fungerer dessverre ikke så bra som planlagt. Først og fremst er den kunstige intelligensen til soldatene alt for dårlig, ofte løper de bare rundt som forvirrede høns. Dessuten mangler flere av oppdragene virkelig dybde, og snikeaspektet virker som en tvungen måte å gjøre dem mer interessante enn de egentlig er.
Vi synes generelt at spillbarhetsnivået i spillet er temmelig lavt. Selv om det er tøft å leke spesialstyrkesoldat, blir det lite inspirerende når du kjemper deg gjennom base etter base full av dumme motstandere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det mest irriterende er at du ikke kan lagre underveis i spillet. Den personen hos Innerloop som tok den avgjørelsen burde slutte å designe dataspill.

Mangelen på flerspillermodus er også en stor tabbe. Tatt i betraktning hvordan brettene er konstruert, ville lagspill fungert meget bra.

Flysimulator?

Project IGI

Det mest overraskende i Project IGI er bruken av en gammel grafikkmotor, som i tillegg opprinnelig stammer fra en flysimulator. Dette fungerer overraskende bra, og tillater tegning av enorme avstander. Praktisk, i og med at det meste i spillet foregår utendørs. Bygningene som finnes i spillet er like bra, og svært varierte. Teksturene er detaljerte og animasjonene fine. Her er det lite å klage på.

Lyden er også god, spesielt musikken sørger for riktig actionstemning. Stemmene til personene i spillet er også veldig realistiske.

Konklusjon

Innerloop burde ha jobbet mer med detaljene i Project IGI, som kunstig intelligens, bedre plott og flerspillermuligheter. Det vi har her er et spill som virker uferdig, men som tydelig har et stort potensiale. IGI er bedre enn Delta Force: Land Warrior, et spill det har mange likhetstrekk med.
Vi synes utviklerne bør skynde seg og sette i gang med en oppfølger som bygger på originalen. Denne gangen med vår kritikk i mente.