Se opp for e-postsvindel! Foto: Colourbox.com
Se opp for e-postsvindel! Foto: Colourbox.comVis mer

Phishing-forsøk mot Get-kunder

Får du denne e-posten, bør du ikke svare.

Svindlere har vært aktive på internett siden den første spam-meldingen ble sendt ut. En av metodene de tar i bruk kalles «phishing», der uvedkommende forsøker å få deg til å oppgi brukernavn og passord.

Dette gjøres for eksempel gjennom en falsk nettside som ser ut som ekte vare, for eksempel en nettbank eller e-posttjeneste.

Les også: Hvordan kan noen la seg lure?

- Skjer fra tid til annen

På søndag ble det sendt ut en e-post til brukere av Getmail - e-posttjenesten til Get. I e-posten, som er preget av dårlig grammatikk, ber svindlere om brukernavn og passord under dekke om at kontoen skal oppgraderes. E-posten er sendt fra en @getmail.no-konto.

Denne e-posten ble sendt til et ukjent antall getmail-brukere.
Denne e-posten ble sendt til et ukjent antall getmail-brukere. Vis mer


Les også: Tre ting du bør gjøre når du kommer hjem fra ferie

Øyvind Husby er direktør for samfunnskontakt i Get, og sier til DinSide at det av og til hender at svindlere forsøker å lure kundene deres.

- Det skjer ikke så ofte, men fra tid til annen vil kunder motta slike e-poster fra svindlere. Vi informerer kunder jevnlig om at de må være på vakt mot svindlerforsøk, og har også en advarsel om dette på innloggingssiden til web-mailen om at vi aldri vil be om brukernavn eller passord, forteller Husby til DinSide.

- Det blir det samme som om noen ringer og ber om pin-koden til bankkortet ditt. Dette er et eksempel på områder der man bør være oppmerksom for svindelforsøk, sier Husby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Husby har de systemer som fanger opp slike e-poster.

- Vi har sikkerhetssystemer som overvåker og følger med på dette. Jeg kjenner imidlertid ikke til hvorvidt noen har blitt lurt av denne e-posten.

Det er ikke bare e-poster du må se opp for: SMS-svindel er også vanlig.