Oni

Episode 2345 i serien ”spill vi har ventet på i evigheter, og som ikke lever opp til forventningene”. Oni har hatt enormt press på seg de siste årene, og dessverre er ikke resultatet det vi håpet på.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Oni er utviklet av Bungie, som også står bak flere andre spennende og nyskapende spill. Nyskapende var i alle fall intensjonen da utviklingen av Oni kom i gang. Dessverre har flere av de potensielt fantastiske og revolusjonerende funksjonene blitt utelatt fra det ferdige produktet. Så hva er det vi egentlig får?

Anime på amerikansk

Konseptet til Bungie var først og fremst å la seg inspirerere av japanske tegneserier, og personene i spillet (spesielt heltinnen Konoko), ser ut som tatt rett fra en anime-film. Dette er jo i og for seg morsomt nok.

Den andre nyheten er det temmelig vellagede kampsystemet. Oni handler nemlig om én ting, og det er slåssing, enten med knyttnever eller våpen. I utgangspunktet bruker du de to museknappene til å kontrollere slag og spark, og kan kombinere dem og retningstastene til å skape kraftigere angrepsteknikker. Etter hvert vil du lære deg nye kombinasjoner du kan bruke på motstanderne.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Du kan også plukke opp våpen, og disse finner du stort sett ved likene av falne fiender. Det er nå slik at du ikke er nødt til å bruke våpen, du kan klare deg fint med kun slag og spark. Men det er jo alltids greit og ha en kraftigere arsenal i ”baklomma”. I intense kamper kan fiendene rive våpenet vekk fra hendene dine og bruke det mot deg – denne fleksibiliteten gjør slåsskampene svært så underholdende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Problemet er at det er kanskje det eneste virkelig underholdende aspektet ved spillet.

Brett etter brett

Fantastisk interiør!
Fantastisk interiør! Vis mer

For hva skal vi med et avansert kampsystem, når selve spillet er så innholdsløst som Oni? Selv om spillet har en bakgrunnshistorie, får du absolutt ikke noe forhold til den underveis. Du blir oppdatert gjennom filmklipp mellom oppdragene, men mens du holder på handler det bare om å låse opp dører slik at du kan slåss mot enda flere sikkerhetsvakter, soldater eller hva det måtte være.

Og enda verre: Du kan ikke en gang lagre underveis i spillet. På grunn av dette blir spillet til tider unødvendig vanskelig og irriterende.

Klagene våre slutter ikke her. Bungie hadde opprinnelig planlagt å ta med flerspillermuligheter i Oni, men disse ble etter hvert tatt vekk. Tabbe. Vi kan ikke forestille oss hvor morsomt det kunne blitt å bruke det flotte kampsystemet mot levende motstandere. Mangelen på multiplayer i Oni er rett og slett en tragedie!

Og hvorfor går det ikke an å endre tastaturoppsettet? Det er helt utrolig at utviklerne kan ha oversett noe så vesentlig. Riktignok kan du gå inn i spillets filer å sette opp dine egne taster der, men det er jo ikke akkurat brukervennlig…

Fine farger

Oni

Grafikkmotoren til Oni er et godt stykke programmering, men utviklerne sliter litt med kreativiteten. Det er pent og fargerikt, og spillet ser ofte ut som en god japansk tegnefilm. Animasjonene til Konoko og hennes motstandere er også meget bra og livaktige.
Problemet er at mange av brettene ser rett og slett kjedelige ut, med uspennende teksturer og intetsigende interiør. Spillets grafikkmotor kan levere mye mer enn dette.

Konklusjon

Presset på spillmarkedet er enormt for tiden, og få spill klarer å leve opp til de ofte skyhøye forventingene. Men Oni skuffet oss på så mange områder at vi mistenker Bungie for mangel av ekte kreativitet. Oni kunne vært et kjempeunderholdende spill hvis det hadde mer innhold og ikke minst et flerspillermodus. Slik det er nå, er det ganske så bortkastet tid…