Nye grafikkort vises frem i slutten av april

Både NVIDIA og ATI vil vise frem neste generasjon grafikkort på WinHEC-konferansen i slutten av måneden. Vi gir deg en oversikt over hvilke spennende teknologier du kan forvente deg, og en ting er sikkert – fotorealistiske dataspill nærmer seg med stormskritt!

Grafikkortprodusenter hviler ikke, og denne måneden er to nye grafikkbrikker klare til lansering. NVIDIA er for tiden det kanskje den mest suksessrike brikkemakeren, med sin meget solide GeForce 256-prosessor. Denne brikken er tilgjengelig i mange varianter, med 32 og 64 MB SDR- eller DDR-minne. GeForce er svært rask, og uten tvil det mest populære valget for spillentusiaster. ATI har ikke hatt fullt så stor suksess med sitt siste produkt, Rage Fury MAXX, men selger mye direkte til PC-produsenter. Nå vil også ATI satse offensivt for å nå frem til entusiastene.

Hva er nytt hos NVIDIA?

NVIDIA har pleid å komme med et nytt produkt hver 6. måned. Derfor er nå tiden inne for en oppdatering av GeForce-arkitekturen, før vi ser noe helt nytt til høsten.

Nye grafikkort vises frem i slutten av april

GeForce er, til tross for sine styrker, ikke den prosessoren NVIDIA egentlig ville lage. Dette førte til designerne gikk tilbake til tegnebrettet etter fjorårets lansering. Den store nyheten med NV15-brikken er at den vil kunne vise to teksturer på en piksel samtidig (multiteksturing), uten å måtte redusere fyllhastigheten (fillrate). De fleste av dagens grafikkort er nødt til å halvere denne i spill som benytter seg av multiteksturing. GeForce har i utgangspunktet en fyllhastighet på 480 millioner piksler i sekundet, men under multiteksturing er den på bare 240 millioner. Det ventes at den nye brikken, NV15, vil klare å vise minst 800 millioner piksler i sekundet (med multiteksturing).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så var det bildekvaliteten da. Den berømte Transform & Lighting-motoren (som avlaster datamaskinens hovedprosessor) blir oppdatert, og vil nå også inkludere Clipping, en teknologi som eliminerer polygoner som ikke vises på skjermen. Kantutjevning (Anti-Aliasing), støttes også. Dette kan allerede oppleves på dagens GeForce-kort ved hjelp av noen uoffisielle drivere, men NV15 vil ha nok fillrate til å faktisk kunne vise Anti-Aliasing med tilfredstillende hastighet.

ATI gir seg ikke

Av ATIs nyheter trolig Rage6-brikken den mest interessante, i og med at den ser ut til nesten å kunne utkonkurrere NVIDIA. Alt tyder på at med litt ordentlig markedsføring (og ikke minst flaks), kan ATI erobre store deler av entusiast-markedet.

De uoffisielle spesifikasjonene er blant annet prosessorhastighet på minst 200MHz, støtte for opptil 128 MB SDR/DDR-minne, opptil 800 millioner piksler i sekundet, støtte for flere prosessorer på samme kort og en RAMDAC på opptil 400MHz.

Det mest interessante er imidlertid den nye grafiske teknologien kjent som Charisma Engine. Vi har allerede skrevet om detaljer rundt denne teknologien i en tidligere artikkel, og hvis programvareutviklerne faktisk støtter det kan den visuelle kvaliteten på fremtidige dataspill bli betydelig forbedret. ATI kommer også til å støtte teknologier som Transform, Clipping & Lighting, Anti-Aliasing og Bump-Mapping. Med andre ord, endelig ser det ut som om ATI har tatt igjen, og kanskje kommet i forkant av teknologien. Det er godt mulig at ATI i fremtiden blir NVIDIAs viktigste konkurrent, men bare hvis de bare klarer å levere produktene sine i tide.

Datoen er bestemt

WinHEC-konferansen foregår i slutten av april, og både ATI og NVIDIA kommer til å presentere sine produkter der. Da vil de offisielle spesifikasjonene offentliggjøres, og det er godt mulig at de ikke helt stemmer med ryktene vi har presentert her. Men uansett ser det ut som til at dataspillentusiaster har enda et godt år foran seg...