Ny versjon av Office nærmer seg

Microsoft har nettopp sluppet en betaversjon av Office 10, som er den nyeste oppdateringen til den populære programvarepakken. Her er oversikten over hva vi kan vente oss fra utviklerne.

Den seneste versjonen av Office-pakken er kjent som Office 2000, og har vært tilgjengelig en god stund. Nå er imidlertid Microsoft i full gang med utvikling av en ny versjon, og den første betautgaven er nettopp gjort tilgjengelig til utvalgte testere.

Det er flere nyheter i Office 10, og noen av dem kan trygt betegnes som revolusjonerende. For det første er det første gang Microsoft inkluderer talegjenkjenningteknologi i noen av sine produkter. Denne teknologien gjør det mulig å gi kommandoer direkte til datamaskinen, for eksempel mens du jobber med Word-dokumenter. Det kan også være praktisk å bruke denne teknologien for å skrive og redigere dokumenter. Dette kan høres litt uvant ut, men mange hevder at dette er mer effektivt. Stemmegjenkjenning kommer også på norsk. Nordisk Språkteknologi på Voss arbeider i disse dager med å samle inn nok data til at en PC skal kunne kjenne igjen stemmen din uansett dialekt.

Talegjenkjenning er noe Microsoft har tenkt å satse sterkt på, blant annet ved å tilby det i sitt nye operativsystem, Whistler.

Flere samarbeidsfunksjoner

Både Access og Excel får nå bedre støtte for XML (Extensive Markup Language). I tillegg kommer Office 10 til å få en web-basert teknologi som lar ansatte i en bedrift arbeide sammen direkte i Office. Dette vil fungere som en slags oppslagstavle, uten at brukerne behøver å kunne HTML. Her kan du legge inn data, sjekke en felles kalender eller lese oppslag fra de andre. I følge Microsoft har brukerne lenge ønsket seg bedre Internett-støtte, og disse ønskene blir nå oppfylt.

Et annet nytt konsept som introduseres i Office 10 heter "Smart Tags". Prinsippet er at Office følger med på det du gjør, og prøver å hjelpe med oppslag på Internett, adressebøker eller andre kilder der dette er mulig. Hvis du f.eks. skriver aksje-ticker i Word, vil det dukke opp en Smart Tag som foreslår å hente kursen på aksjen. Begynner du å skrive navnet på en person som finnes i adresseboken, vil en Smart Tag dukke opp og foreslå hele navnet osv.

Et annet nytt verktøy kalles "Task Pane", og byr på funksjoner som enklere søk etter dokumenter, klipping og liming, formatering og oversettelser.

En AutoRecover-funksjon, som automatisk lagrer dokumenter med jevne mellomrom, blir nå bygd inn i Excel, PowerPoint og Outlook. Tidligere har denne funksjonen bare vært tilgjengelig i Word.

Nytt i Office 10 er også en tettere integrasjon mot Hotmail hvis du ønsker det. Nå kan du f.eks. bruke Hotmail-kontoen via Outlook.