Ny programvare for SoundBlaster Live - Liveware 2.0

Omsider har Creative lansert en større oppgradering av programvaren til SoundBlaster Live! Er det dette vi brukere har ventet på? Klarer programvaren denne gangen virkelig å utnytte den kraftige lyd-prosessoren på kortet?

Mange hadde store problemer med å laste ned LiveWare 2.0 de første dagene etter at programfilene var lagt ut på nettet. Tydeligvis hadde ikke Creative tatt høyde for at så mange brukere umiddelbart ville sette i gang nedlasting. Selv hadde vi ikke noen store problemer med dette, muligens siden vi gjorde nedlastingen tidlig om morgenen norsk tid.

Nesten 28 MB – unødvendig, men praktisk.

Det er en stor fil å laste ned, her er det snakk om Microsoft-dimensjoner. Dette skyldes at oppdateringsprogrammet, inkludert datafiler, er en felles pakke for både Windows 95/98 og Windows NT. Dessuten inneholder oppdateringen alle SoundFont-dataene, som alene utgjør over 13 MB, selv om disse er installert fra før.

Denne løsningen skal gjøre selve installasjonen enklere både for brukerne og Creative, men nedlastingen er drøy for de fleste.

Installasjon

Vi hadde litt blandet erfaring med installasjon av LiveWare 2.0. På den ene maskinen, med fullversjonen av SoundBlaster Live! gikk det helt greit. Her ble den gamle programvaren slettet og den nye installert, helt etter boka. På den andre maskinen med SoundBlaster Live! Value fikk vi problemer.

Det som skjedde her var at noen systemfiler, dll’er, ble borte i prosessen, men heldigvis meldte programmene om hvilke som manglet. Vi hadde en rimelig fersk sikkerhetskopi av systemområdet, så det var enkelt å få rettet opp dette.

Verre var at vi samtidig installerte en ATAPI CD-ROM til erstatning for den gamle SCSI-varianten, og fikk resursproblemer med IRQ’er som ikke kunne deles mellom maskinvaren. Dette skyldes at SoundBlaster Live! fremdeles tar vare på DOS-kompatibiliteten selv om det er et moderne PCI-kort. Derfor legger det beslag både på IRQ5 og spesifikke adresser, hvor alle gamle DOS-programmer forventer å finne SoundBlaster 16 sine resurser.

Etter en del fikling fikk vi systemet opp å kjøre igjen, ved å koble ut den ene serieporten, COM 2, i BIOS. Da la den moderne delen av SBLive! seg på IRQ3, mens SoundBlaster 16-emuleringen fikk ha IRQ5 i fred.

Forbedringer?

Vi må innrømme først som sist, at vi ikke ble så veldig imponert over oppdateringen. Dette kan skyldes at de største forandringene ligger i 3D og effekt-delen, som vi verken er så veldig opptatt av eller så imponert over i utgangspunktet. Dessuten er dette såpass ferskt stoff både hos utviklerne og lyddesignerne, at det enda ikke er havnet helt på plass. Koblingen mellom bilde og lyd er både potent og sårbar, så her er det lett å tulle seg bort.

Vi skal gi denne delen av LiveWare 2.0 og spillutviklerne litt bedre tid før vi kommer med bastante konklusjoner.

Når det gjelder MIDI-delen, så installeres SoundFont-editoren Vienna 2.3 hvis du har fullversjonen av SBLive!. Hvis du har Value-versjonen må du installere den separat. En merkelig løsning.

Her har det ikke skjedd stort, det eneste er at det er mulig å bruke flere stemmer i soft-synthen, hele 1024.

Det er stadig ikke mulig å bruke flere effekter enn Reverb og Chorus på en kontrollert måte styrt fra et sequencerprogram. Tilknytningen av et MIDI-kontrollparameter, som skal styre mengden av en effekt på en kanal, fungerer ikke. Da blir det helt ubrukelig. Effektene fungerer på wav-filer, kontrollert fra AudioHQ (styreprogrammet for SBLive!), men ikke fra en virtuell mikser i et sequencerprogram.

Mikseren er nå blitt mer omfattende, og har mange forhåndsinnstillinger for forskjellige oppgaver. Disse kan for eksempel være ”Sing Karaoke” eller ”Record into Mini Disk/DAT”.

Se forøvrig forrige artikkel for en oppsummering av alle nye egenskapene i LiveWare 2.0.

Vår konklusjon

Det er ikke en dramatisk forbedring de 28 MB byr på, snarere en justering og tilpassing som er en del av modningsprosessen til et produkt.

SoundBlaster Live! er et greit kort for spill og underholdning, med noen ekstra muligheter for de som vil eksperimentere litt med lydredigering og miksing.

Vi tviler på at det noen gang kommer en stor oppdatering av programvaren, som virkelig utnytter potensialet i selve ”hjernen” på kortet. Da kommer det i konflikt med Emu APS, som er nesten det samme kortet, men med bedre inn- og utganger på egen modul, og en langt kraftigere programvare. Her er det virkelig snakk om klasseforskjell, men også prisforskjell. APS-koster i underkant av 7 000 kroner.

Det går an å bruke APS-programvaren til SBLive!, men da må du ha en separat D/A-konverter i tillegg. Eller modifisere selve kortet. Dette kan du finne informasjon om flere steder, blant annet her