Ny grafikkteknologi fra ATI

Grafikkbrikkeprodusenten ATI vil i løpet av de nærmeste dagene vise frem sin nye grafikksatsning, som inkluderer en del gjennombrudd på den visuelle siden. Det ser ut som om ATI er på god vei til å bli en viktig aktør på spillentusiastmarkedet...

Vi har så vidt rukket å teste ATIs siste satsing, grafikkortet Rage Fury MAXX, og allerede er det snakk om en helt ny teknologi som skal være drivkraften bak nye grafikkort fra selskapet.

Nyhetene er ennå ikke blitt offisielt vist frem, og det foreligger heller ingen detaljer om spesifikasjonene til nye grafikkbrikker. Men vi kan gi deg oversikten over hva den nye teknologien går ut på...

Transform & Lighting

Grafikkbrikkeprodusentene NVIDIA har støttet det en god stund, og S3 har forsøkt seg. Transform & Lighting har vært moteordet i grafikkortbransjen en stund, og betyr maskinvarebasert støtte for avanserte geometriske beregninger i tillegg til lyseffekter. Dette betyr bedre, raskere og mer detaljert grafikk, forutsatt at spillutviklerne også støtter T&L-teknologien.

ATIs implementering av T&L heter Charisma Engine. Denne 3D-arkitekturen skal være betydelig kraftigere enn noen av brikkene på markedet i dag, og foruten T&L-støtte, skal Charisma Engine kunne generere modeller som består av over 9000 polygoner. Dette er en kraftig forbedring i forhold til dagens 900-polygon modeller.

Dette vil gi oss mye mer detaljerte spillermodeller (altså figurene som er med i spillene), og ATI har også tatt med en teknologi som gjør blant annet kroppsleddene deres mer realistiske.

Bedre teksturer

Nå, som den polygonale geometrien er i orden, er det viktig at ”tapeten”, eller teksturene, også ser bra ut. Det er her ATIs helt nye Pixel Tapestry-teknologi kommer inn i bildet.

Med denne teknologien er det mulig å utnytte flere nye visuelle effekter. Blant annet vil de nye grafikkortene fra ATI kunne vise tre teksturer per piksel samtidig (dyp multiteksturing). 3D-teksturer er en annen nyhet – det vil være mulig å ha teksturer i forskjellige former.

Flere imponerende funksjoner, kjent fra andre produsenter, er også innebygget i ATIs Pixel Tapestry-teknologi:

Bump Mapping – den samme teknologien som Matrox G400 støtter med stor suksess – vil også ATI benytte seg av. Bump Mapping er en spesiell måte å gjøre teksturer mer detaljerte på, og fungerer spesielt bra med overflater som vann.

Enda en teknologi ATI skal ha med er Cube Environment Mapping. Dette er allerede støttet av GeForce-brikken, og gir realistiske sanntidsrefleksjoner på objekter.

Andre effekter som avansert skygge- og tåkevisning er også planlagt for Pixel Tapestry, og styrker realismen ytterligere.

Når kommer dette?

På den kommende Game Developers Conference skal disse nye effektene vises frem i praksis. Da vil forhåpentligvis ATI ta seg tid til å informere om spesifikasjonene til deres nestegenerasjonsbrikke og når vi kan vente den ut på markedet.

Uansett kan ATI ha en vinner, hvis den visuelle kvaliteten kombineres med høy fillrate og hastighet. Er den kommende brikken like rask som Voodoo 5, har 3dfx allerede tapt slaget, selv med sin T-Buffer. Alt tyder på at fremtidig kamp om 3D-tronen vil utkjempes mellom NVIDIA og ATI, og at gamle storheter som 3dfx kommer til å forsvinne...

Vi vil selvsagt komme tilbake med mer informasjon om de kommende ATI-produktene med en gang dette offentliggjøres.