Ny flatskjermstandard kan gi lavere pris

Hvis flate, elegante og lette LCD-skjermer hadde kostet det samme som plasskrevende, klumpete og tunge bilderørsskjermer, hadde de dominert fullstendig. Dit er vi ikke kommet ennå, men nye løsninger for tilkobling av flatskjermer kan gi prisene en kraftig dytt nedover.

Opprettelsen av Digital Flat Panel Group ble kunngjort 11. mai på initiativ fra ATI - kjent kanadisk produsent av skjermkort. Hensikten er å etablere en ny og forbedret standard for koblingen mellom PCer og flatskjermer, som også skal bli billigere enn dagens løsning.

Problemet i dag er at LCD-paneler er digitale mens bilderørsskjermer er analoge. Derfor skjer det en unødvendig dobbel konvertering: PCens interne digitale data konverteres av skjermkortet til analoge signaler som går ut i ledningen.

Hvis det tilkobles en LCD-skjerm i andre enden av denne ledningen, må signalet konverteres tilbake igjen til digitale signaler for å vises på LCD-panelet. Dette gir to fordyrende og unødvendige ledd. I tillegg blir kvaliteten på bildet litt dårligere.

Løsningen er DFP, Digital Flat Panel Port, en ny, digital standard, med en ny 20-pinners plugg og en kabellengde på opptil 5 meter. DFP vil være kompatibel med de relevante VESA-standardene for formater og oppløsning, slik at det ikke vil være behov for nye grafikkdrivere. Det er bare selve tilkoblingen som forbedres.

Bra oppslutning

Foreløpig har ATI samlet Acer, Compaq, Cybercomp, ViewSonic, Mag, S3, Matrox, Siemens-Nixdorf, 3Dlabs, Princeton, LG electronics, Samsung, 3M, Arithmos og Digital View i gruppen.

DFP Group påstår at flatskjermer innen utgangen av året skal koste 1,9 ganger tilsvarende bilderørskjermer. Men spør du leverandører om dette i dag, får du gjerne servert en liten oppvisning i salgsteknikk. De tviler sterkt på at prisene vil synke så fort, det vil ta mange år før det virkelig blir konkurranse.

Det henvises til at det stadig er kapasitetsproblemer i masseproduksjonen, at markedet ikke er modent, at det først og fremst er spesielle (les pengesterke) miljøer som virkelig trenger LCD-skjermer og andre mer eller mindre kvikke svar. Sannheten er kanskje heller at leverandørene tjener mer penger så lenge de kan profilere et produkt som avansert og kostbart.

Punktet hvor det faktisk vil lønne seg å senke prisene og heller selge i volum nærmer seg. Kanskje fortere enn de fleste tror. For det er ikke tvil om at LCD-skjermer både teknisk og praktisk er en langt bedre løsning for alle brukere.