Ny Facebook-funksjon lar deg bestemme mer

Facebooks nye innstilling lar deg bestemme mer hva de kan bruke av informasjon om deg fra andre nettsteder og butikker.

NEI TIL MÅLRETTEDE ANNONSER? En ny innstilling i Facebook lanseres over hele verden i dag. Den lar deg bestemme om du ønsker at Facebook skal bruke informasjon om din nettadferd utenfor Facebook, til å vise deg målrettede annonser. Foto: Kristin Sørdal
NEI TIL MÅLRETTEDE ANNONSER? En ny innstilling i Facebook lanseres over hele verden i dag. Den lar deg bestemme om du ønsker at Facebook skal bruke informasjon om din nettadferd utenfor Facebook, til å vise deg målrettede annonser. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Du har sikkert også opplevd det: At det dukker opp annonser i din private Facebook-strøm om et tema eller produkter som du kanskje har gjort et søk etter i forbindelse med jobb, for noen andre - eller fordi du var på jakt etter det.

Men så er du kanskje ikke så interessert i å få servert «relevante» annonser om dette, i ettertid.

Nå lanserer Facebook en ny innstilling som lar deg slå av muligheten for at Facebook skal bruke data om deg og din aktivitet på andre nettsteder og apper, til å levere målrettede annonser.

Det nye verktøyet skal ifølge DailyMail også la deg slette tidligere info som Facebook har lagret om deg basert på din aktivitet på andre nettsteder.

Det nye verktøyet lanseres globalt i dag, skriver NRK.

FACEBOOK: Facebook har allerede falt 10% på børsen, etter avsløringer om salg av personopplysninger som kan ha påvirket det amerikanske valget. Slik gjør du dine opplysninger hemmelig for andre applikasjoner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Du slipper målrettede annonser

Det kalles «Off Facebook Activity» og ble lansert i august 2019, men har ifølge DailyMail inntil nå kun vært utprøvd i Irland, Sør-Korea og Spania.

De skriver videre at Facebook selv sier at innstillingen skal la deg se et sammendrag av appene og nettstedene som sender dem informasjon om aktiviteten din, og tømme denne informasjonen fra kontoen din hvis du vil.

Hvis du tømmer all data som er samlet inn fra andre nettsteder, vil ikke selskapet kunne bruke dem til å levere spesielt målrettede annonser på Facebook, Instagram eller Messenger.

I en kommentar til NRK om hvorfor de gjør dette nå, svarer Rune Paulseth, daglig leder i Facebook-Norge, at personvern er ekstremt viktig for å opprettholde tillit og at folk skal føle seg sikre på plattformen.

Her finner du det

Du finner innstillingen under «innstillinger og personvern», «snarvei for personvern» og «annonsepreferanser».

Der må du velge om du til tillate eller ikke tillater annonser basert på aktivitet andre steder, «annonser basert på data fra partnere».

Du kan også få opp valgene ved å bruke denne nettadressen: https://www.facebook.com/off_facebook_activity/

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!