Ny Director med fokus på Internett

Macromedia Director er verktøyet som tradisjonelt har vært foretrukket av proffe multimediadesignere som skulle lage CD-ROM applikasjoner o.l. Nå lanseres dette programmet i ny versjon, og endrer samtidig navnet til Director 7 Shockwave Internet Studio. Det betyr at også Macromedia tror at fremtiden ligger i verktøy for å lage innhold på Internett.

I designermiljøene er Macromedia kanskje mest kjent for de profesjonelle verktøyene Authorware og Director. Nå kommer Director i versjon 7, og skifter samtidig navn til Director 7 Shockwave Internet Studio. Det nye navnet bærer preg av at fokus nå dreies fra produksjon av rene multimedia-applikasjoner til produksjon av innhold til Internett.

Ambisiøse planer

- Internett endrer alt, og Director 7 Shockwave Internet Studio endrer Internett, uttaler Norm Meyrowitz som er produktsjef i Macromedia. Dette er jo ambisiøst nok, og selv om Macromedia har en fremtredende rolle i markedet for multimediaprogrammer, kan nok dette være å ta litt hardt i.

I følge Macromedia er det omfattende forskning på kunders behov som har ført til oppgraderingen, og blant kjerneegenskapene til Director er høykvalitets animasjoner både for lav og høy båndbredde, mer strømlinjeformet avspilling, bedre integrsjon av lyd og støtte for nye webteknologier som XML.

Den nye pakken inkluderer Macromedia Fireworks for å lage webgrafikk og Sonic Foundry Sound Forge XP4 for å redigere lyd på en profesjonell måte. Du får også med en serverløsning for å sette opp nettverksspill eller online chat.

Vektorgrafikk på web

Hvem har ikke ergret seg over lang nedlastingstid på store bilder på Internett? Mange mener at en del av problemet kan løses ved å benytte vektorgrafikk i stedet for punktgrafikk (punktgrafikk benyttes i JPEG- og GIF-filer).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vektorgrafikk er bygget opp ved at linjer, buer og fyllte objekter er beskrevet med en matematisk formel, og kan dermed strekkes ut over hele skjermen uten at kvaliteten bli lavere. Det innebærer at det er mulig å komprimere grafikken mye mer effektivt enn dagens løsninger kan tilby.

Director kan tilby webdesignere dette, og det kan åpne for enda kraftigere og mer spennende innhold på nettet.

Krever Plugg-inn

For å presentere det nye innholdet, krever det at brukeren har installert plugg-inn modulen Flash 3 i nettleseren sin. Selv om bruk av slike plugg-inn-moduler er blitt enklere (spesielt i Internet Explorer), er vi litt i tvil om dette er veien å gå.

For å gjøre det lettere å installere nye utgaver av Shockwave, har Macromedia utviklet en løsning som automatisk kan oppgradere. Denne metoden er kjent fra en rekke programmer allerede (f.eks. PointCast og RealPlayer) og går ut på at programmet selv sjekker om det er en nyerer utgvae tilgjengelig, og foreslår deretter å oppgradere automatisk.

Ikke bare for webdesignere

I tillegg til alle de nye funksjonene for web-designere, er det også i følge Macromedia gjort en omfattende oppgradering av både hastigheten i programkoden og generell funksjonalitet i hele programpakken.

Director vil bli tilgjengelig i desember med en gatepris på ca. 7.500 kroner for en komplett enbruker versjon. Oppgradering av tidligere versjoner vil koste mellom 3.500 og 4.000 kroner.