Nettsvindlernes favoritt-ord

Blant svindel-eposter som flest klikket seg inn på, var det ett ord som gikk igjen.

UTPRESSINGSMAIL: Dette må du gjøre om du får svindelmailen. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nettsvindel har vært et voksende problem i mange år, og lite tyder på at det vil endre seg i tiden som kommer. Svindelmetodene blir stadig mer sofistikerte, og det er ofte svært vanskelig å skille det ekte fra det som bare har til formål å lure deg for penger og få deg til å røpe passord og personlige opplysninger.

En velkjent og effektiv metode er å ta utgangspunkt i noe som mange frykter, for eksempel pågående pandemier.

Og for tiden er det spesielt ett ord svindlerne er spesielt glade i: Corona.

Allerede i april tydet en NorSIS-undersøkelse på at flere hundre tusen nordmenn hadde mottatt corona-relatert svindel i innboksen sin.

– De fleste svindelforsøkene skjer via epost eller SMS og har ofte som mål å lure folk til å gi ifra seg personlige opplysninger. Mange tilpasses coronasituasjonen, fortalte seniorrådgiver Vidar Sandland i NorSIS.

Klikker fortsatt

Og det er helt tydelig at fryktbasert svindel er effektiv, ifølge IT-selskapet Knowbe4. De har selv sendt ut titusenvis av eposter som bruker typiske phishing-triks, som del av et opplæringsprogram. Dette er altså eposter som prøver å lure mottakere til å gi fra seg sensitiv informasjon.

Da oppdaget de at seks av de ti epostene flest mottakere klikker seg inn på hadde coronarelatert informasjon i emnefeltet.

– Våre tester viser at mange lar seg lure av temaet, noe som foreslår at det også er effektivt for kriminelle, sier sikkerhetsekspert Kai Roer ved forskningssenteret til Knowbe4.

Også blant faktiske eposter som forskjellige selskaper har rapportert til sine IT-avdelinger er det mange som er relatert til corona, eller til redskaper som nå blir brukt mer enn før, slik som Zoom, Workplace eller Microsoft.

Blant de andre epostene som folk klikket seg mest inn på var passordsjekker, oppdatering av retningslinjer, åpningsplaner, møtedeltakelser og pakkesporing.

Opprettet nytteside

NorSIS har sammen med NRS opprettet en informasjonsside om svindler relatert til coronaviruset, med eksempler på forskjellige svindelmetoder og informasjon om hvordan du kan unngå å bli svindlet.

– Vår oversikt viser at de fleste svindelforsøkene nå skjer via epost eller SMS. Det er som regel forsøk på phishing, som har som mål å lure deg til å oppgi personlige opplysninger. I tillegg ser vi at det foregår mye fakturasvindel og utsending av falske trusler med utpressingskrav. Mange av disse truslene tilpasses coronasituasjonen. Det illustrerer hvor raskt de kriminelle snur seg rundt og utnytter denne krisen der mange sitter på hjemmekontor alene og er usikre på hva som er reelt og hva som er et svindelforsøk, uttalte Sandland i forbindelse med lanseringen i april.

I artikkelen under kan du lese mer i detalj om hva ekspertene mener du bør være ekstra oppmerksom på i år:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer