Netflix skrur opp prisen i Norge

Mener det skyldes økt fokus på norsk innhold.

BLIR DYRERE: Netflix øker prisen på et premium-abonnement med 20 kroner. Foto: Lionel Bonaventure/AFP/NTB scanpix
BLIR DYRERE: Netflix øker prisen på et premium-abonnement med 20 kroner. Foto: Lionel Bonaventure/AFP/NTB scanpix Vis mer

Netflix varsler i en pressemelding at månedsprisen øker med 20 kroner for det dyreste abonnementet. Det skriver Tek.no. Også brukere i Belgia, Sverige og Luxembourg blir rammet av prisøkningen.

Prisen på et premium-abonnement, som inkluderer strømming på fire skjermer samtidig og 4K-oppløsning, øker fra 139 til 159 kroner til måneden. Netflix begrunner det med mer fokus på norsk innhold.

«Netflix gjør en endring i prisen på abonnement i Norge for å reflektere forbedringer som er blitt gjort på tjenesten, blant annet investeringer i norsk innhold som fjorårets Hjem til Jul, og prosjekter som er på vei, som Ragnarok, Blodtur, og Cadaver. Netflix investerer også kraftig i bedre teknologi for å forbedre tjenesten», står det i pressemeldingen.

Nåværende premium-abonnenter blir varslet om prisøkningen en måned før den nye prisen blir gjeldende for dem, mens prisen vil gjelde umiddelbart for nye abonnenter, forklarer Netflix. Prisendringen er allerede oppdatert på Netflix nettsider.

Månedsprisen for basis og standard på henholdsvis 89 og 109 kroner forblir den samme.

Betaler mest

Netflix er tidligere blitt kritisert i Norge for et begrenset innhold. Høsten 2018 la selskapet Comparitech frem en rapport om at nordmenn betaler mye for Netflix, men får samtidig tilgang til mindre innhold enn kunder i andre land.

Her kom det frem at den norske Netflix-utgaven har omtrent halvparten av innholdet sammenliknet med den amerikanske utgaven, selv om nordmenn er blant dem som betaler mest.

Rapporten fra november 2018 viser at det er kun Netflix-kunder i Sveits og Danmark som betaler mer.

I tillegg viser en nyere undersøkelse som ble lagt frem i april i fjor at norske Netflix tilbyr lite norsk innhold. Forskerne fra Oslo Met konkluderte med at Netflix anbefaler kundene sine helst egne produksjoner og at de ikke er villige til å betale for å få inn flere norske titler.