<strong>VÆR OBS:</strong> Kommer du over en slik konkurranse på Facebook, er det lurest å skrolle videre. Skjermbilde: Dinside.no
VÆR OBS: Kommer du over en slik konkurranse på Facebook, er det lurest å skrolle videre. Skjermbilde: Dinside.no Vis mer

Nettsvindel

Nei, du kan ikke vinne en Audi eTron

Lokker med flott premie, men NorSIS mener det bare er svindel.

Publisert
Sist oppdatert

Facebook-svindler finnes i mange forskjellige varianter, noen mer åpenbare enn andre.

Dinside har fått tips om en konkurranse i regi av et selskap kalt Quizemz, hvor det deles ut en Audi eTron, en bil med en verdi fra 600 000 kroner og oppover.

Tipseren reagerte på at over 200 personer har oppgitt fødselsdatoen i kommentarfeltet på konkurransen, men det er faktisk ikke det problematiske med denne, selv om det også kan være lurt å holde for seg selv.

Trekker 125 kroner ukentlig

Når man trykker på lenken, kommer man til en side hvor man må gi fra seg telefonnummeret sitt. Når det er bekreftet, har man tegnet seg opp på et quizabonnement hvor man trekkes 125 kroner ukentlig.

«For å få premiere må du svare på spørsmål på kortest mulig tid gjennom hele konkurranseperioden», heter det i retningslinjene for konkurransen som står oppført i liten skrift nederst på siden.

Ved å oppføre retningslinjene holder Quizemz seg trolig innenfor lovverket, ifølge seniorrådgiver Vidar Sandland i NorSIS.

- Men jeg ser på dette som svindel. Hele poenget er å tjene penger på deg, sier Sandland til Dinside.

Lotteritilsynet: - Tvilsomt om den er et lotteri

Det er ikke bare NorSIS som er skeptisk til konkurransen til Quizezm.

Lotteritilsynet forteller oss at de har mottatt noen henvendelser med tips og spørsmål om lovligheten av konkurransen. De har imidlertid ikke gjennomført noe tilsyn med virksomheten.

- Ut fra de opplysninger vi har om konkurransen er det tvilsomt om den er et lotteri. Vi har derfor anbefalt de som henvender seg hit om å ta kontakt med Forbrukertilsynet, som fører tilsyn med markedsføringen av slike konkurranser, sier Monica Alisøy Kjelsnes, seniorrådgiver og jurist i Lotteritilsynet.

<strong>LITEN SKRIFT:</strong> Denne konkurransen lister opp vilkårene, men de står i liften skrift. Vidar Sandland i NorSIS tror det gjør at mange ikke leser de ordentlig. Skjermbilde: Dinside.no
LITEN SKRIFT: Denne konkurransen lister opp vilkårene, men de står i liften skrift. Vidar Sandland i NorSIS tror det gjør at mange ikke leser de ordentlig. Skjermbilde: Dinside.no Vis mer

Selv om konkurransen lister opp vilkår, er det flere ting som gjør at varssellampene bør blinke. Blant annet er den delt på en Facebook-side med svært få følgere og som ikke har noe med konkurransen å gjøre i det hele tatt.

Lenken er også av den tvilsomme sorten, men ifølge Vidar Sandland i NorSIS hender det også at legitime konkurranser bruker dette.

Undersøker man konkurransen nøyere, vil man se at den leveres av et selskap i Nederland. NorSIS-rådgiveren mener ser det ut som konkurransen går i flere land.

- Sannsynligheten for at en nordmann vinner, er liten, tror NorSIS-rådgiveren.

- Stopp, tenk, klikk

Vidar Sandland mener man skal være skeptisk til alle konkurranser på Facebook, innafor lovverket eller ei.

- Stopp, tenk, klikk er veldig viktig å praktisere. Er noe for godt til å være sant, er det som regel det.

Konkurranser hvor det deles ut eksempelvis iPhone eller en MacBook er også vanlig, men som oftest er det bare lureri.

Å finne ut hvem som står bak slike konkurranser og andre svindler på Facebook er vanskelig. Det er gjerne utenlandske aktører som er umulig å spore opp.

- I mange tilfeller er det snakk om små summer folk blir lurt for, og man må jo i tillegg politianmelde for at det skal kunne etterforskes, forteller Vidar Sandland.

Han skulle likevel ønske Facebook og annonsører var mer kritiske til hva som var lov å legge ut, slik at man kunne stoppe slike åpenbare svindelforsøk.

OPPDATERT 16.10: Dinside har fått en post fra Tim Leloux, som representerer selskapet bak konkurransen. Han er ikke fornøyd med utsagnene vedrørende Quizemz-merket.

- Vi opererer i 38 land og har en tredjepart på plass som gir bort våre premier på global skala. I Norge vil vi gi bort bilen inne de første 14 dagene etter kampanjeperioden (30. november).

Dinside har foreløpig ikke fått opplyst hvem denne partneren er.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer