Det er bare drøye fem uker siden Apple-sjef Steve Jobs lanserte den på forhånd mye omtalte iPad, en slags forvokst iPhone med en skjermflate på 9.7 tommer som skal kunne brukes til alt fra video til tekst, epost, surfing og det meste annet en iPhone kan brukes til.
Det ble den gang hevdet, både fra Jobs selv og i en offisiell pressemelding, at "iPad vil bli tilgjengelig over hele verden i slutten av mars". Dette gjaldt kun utgaven med Wlan, og som vil bli solgt uten abonnement. Modellen med både Wlan og 3G ville bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.
Les også: Vi fulgte lanseringen av iPad
Forsinkelser
Ifølge en pressemelding som ble sendt ut i dag, fredag, ser det derimot ut som lanseringsplanen sprekker.
Det første som skjer er at Wlan-utgaven blir å finne i amerikanske butikker den 3. april. Det andre som skjer er at den kombinerte 3G og Wlan-utgaven blir tilgjengelig i USA og utvalgte land (Australia, Canada, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Spania, Sveits og England) mot slutten av april.
Dermed har Apple altså gått bort fra "tilgjengelig over hele verden mot slutten av mars". Det står også i klartekst på Apples norske sider at "Wi-Fi-modeller (er) tilgjengelig i slutten av mars", og at "3G-modeller tilgjengelig i april".
Det er som vi nå vet ikke riktig.
Vet ikke
Dagens pressemelding etterlater et inntrykk av at det ikke finnes noen norsk lanseringsdato overhodet, eller nordisk dato for den saks skyld. Det bekreftes for så vidt også via Apples norske informasjonsbyrå.
- Nei, vi vet strengt tatt ingenting, sier Andreas Rødland i Apeland Informasjon AS.
Internasjonale priser er foreløpig heller ikke kjent, men ifølge Apples allerede nevnte pressemelding vil dette skje "i april".
Hvor vidt dette også gjelder Norge, eller bare de ni landene som er får iPad i slutten av april, vites ikke.
- Magisk og revolusjonær
Apple-sjef Steve Jobs tok i bruk store ord da han i slutten av januar presenterte iPad for hele verden, og kalte blant annet den flate, tynne plata for "magisk og revolusjonær".
iPad veier 670 gram, er bare 1,2 centimeter tykk, og kommer i to forskjellige utgaver som hver kan konfigureres på tre måter: 16GB, 32GB og 64GB. De amerikanske prisene ligger på henholdsvis 499, 599 og 699 dollar for Wlan-versjonen, og 629, 729 og 829 dollar for 3G og Wlan-modellen.

Den digitale fjøla er kompatibel med flesteparten av de hundretusener av applikasjonene som allerede er utviklet for iPhone, men det er ventet at applikasjonsmarkedet vil få en rekke dedikerte iPad-applikasjoner allerede fra første dag enheten er i salg.
Wlan-utgaven er ikke låst til noen teleoperatør, mens versjonen med både 3G og Wlan vil bli solgt sannsynligvis vil bli solgt gjennom mobilforhandlere sammen med ulike abonnementspakker for datatrafikk.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.