DYRERE: TV er en av tingene vi brukte mer penger på i første halvdel av 2018. Foto: NTB Scanpix
DYRERE: TV er en av tingene vi brukte mer penger på i første halvdel av 2018. Foto: NTB ScanpixVis mer

Salg av elektronikk 2018

Nå vil vi ha luksus for pengene

Nordmenn kjøper stadig større, bedre og dyrere, viser ferske tall.

Nordmenn bruker stadig mer penger på elektronikkartikler i hjemmet. Det viser tall fra første halvår 2018, som Stiftelsen Elektronikkbransjen la fram i dag.

Samtidig kjøper vi færre ting enn i fjor.

Stort, smart og mer kostbart

Den klareste trenden er altså at nordmenn bruker mer penger per produkt.

Dette syns blant annet i salget av telefoner, der forbrukeren bruker mer penger på hver mobil enn tidligere.

Dette henger selvsagt sammen med at toppmodellene fra produsentene har fått en høyere pris. Gjennomsnittsprisen øker med nesten 16 prosent sammenliknet med samme tid i fjor.

Også på TV-fronten har vi blitt mer opptatt av modellene vi kjøper, og bruker i gjennomsnitt 3 prosent per TV vi kjøper.

Tallene fra Elektronikkbransjen viser også at vi vil ha større TV-er med høyere skjerm-oppløsning enn i fjor. Både TV-er med skjermer på over 55 tommer, og skjermer med ekstra høy oppløsning, såkalt 4K og UHD, tar en større markedsandel enn samme tid i fjor.

Mens bare 28 prosent av kjøperne var opptatt av dette i fjor, har nesten 80 prosent fokus på dette når de kjøper ny TV første halvår i år.

I tillegg vil stadig flere at tTV-en skal ha smart-teknologi.

Mens nordmenn har trykket smartteknologi til sitt bryst, flater salget av smartklokker ut, og vi kjøper færre aktivitetsarmbånd enn før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TOPPMODELLER: Vi bruker stadig mer penger på telefonene vi kjøper. Foto: NTB Scanpix
TOPPMODELLER: Vi bruker stadig mer penger på telefonene vi kjøper. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Dyrere lyd og smarte assistenter

Vi bruker også mer penger på hodetelefoner, og tallene viser at nesten 20 prosent av dem som har kjøpt nye hodetelefoner i år har brukt over 3.000 kroner per sett.

Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner tar også en større del av markedet i år sammenliknet med i fjor, mens markedsandelen til hodetelefoner under 1.000 kroner synker.

For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen også med salget av såkalte digitale assistenter, smarthøyttalere som Google Home og Amazon Alexa, i sin undersøkelse.

120.000 nordmenn sier de allerede har anskaffet seg en slik høyttaler.

Sunnhet og aircondition

I hvitevaresalget er det, kanskje naturlig nok, salget av vifter og andre kjøleløsninger som har hatt størst oppgang i årets første seks måneder. Den varme sommeren gjorde at salget av bordvifter og mobil aircondition firedoblet seg sammenliknet med fjoråret.

Nå vil vi ha tilbake den tradisjonelle kaffetrakteren på kjøkkenbenken. Foto: NTB Scanpix
Nå vil vi ha tilbake den tradisjonelle kaffetrakteren på kjøkkenbenken. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Salget av store hvitevarer faller med 6,3 prosent, men også her handler nordmenn på øverste hylle. Det gjør at omsetningen i første halvår bare faller med tre prosent.

I tillegg til vifter, er det særlig kjøkkenapparater som gjør det enklere å leve sunnere, som øker.

Kjøkkenmaskinsalget øker med 97 prosent, mens vi kjøpte 69 prosent flere blendere i første halvår av 2018. Også juicene stiger igjen, særlig i kategorien slowjuicere. Her øker salget med 93 prosent.

I 2018 stiger også salget av den tradisjonelle kaffetrakteren, og 15 prosent flere av oss vil nå ha den tradisjonelle trakteren tilbake på kjøkkenbenken.