Ny Facebook-funksjon:

Nå vil Facebook forklare deg hvorfor du ser det du ser

Lanserer nytt verktøy som gir deg innblikk i hvordan Facebooks algoritmer fungerer.

DERFOR: Snart kan du få svaret på hvorfor de ulike innleggene dukker opp i nyhetsfeeden din på Facebook. Foto: Facebook
DERFOR: Snart kan du få svaret på hvorfor de ulike innleggene dukker opp i nyhetsfeeden din på Facebook. Foto: Facebook Vis mer

I 2014 lanserte Facebook en funksjon som lot deg få innblikk i hvorfor du så et sponset innlegg i nyhetsfeeden.

Det er tilgjengelig ved å trykke på de tre prikkene øverst til høyre på det sponsede innlegget, og deretter på valget hvorfor ser jeg dette?

Her er et eksempel fra min egen feed, der jeg fikk opp et sponset innlegg fra Elkjøp:

image: Nå vil Facebook forklare deg hvorfor du ser det du ser

Her ser vi at Elkjøp har rettet annonsen mot folk som tar i bruk ny teknologi tidlig, er mellom 18 og 50 år og bor i Norge. Der er jeg kvalifisert på alle tre punkter.

Snart på vanlige innlegg også

I helga meldte Facebook at denne funksjonaliteten også snart vil gjelde alle innlegg du ser.

Dermed kan du snart gjøre samme øvelse på et hvilket som helst innlegg og dermed få et innblikk i hvordan Facebooks algoritmer fungerer.

I bildet på toppen av artikkelen står det for eksempel at brukeren liker innlegg fra den som postet oftere enn poster fra andre, at han ofte kommenterer under innlegg av denne typen, er med i den aktuelle gruppa og at innlegget i gruppa også er populært blant andre.

Gir deg kontroll

Som du ser på det samme bildet, får du også mulighet til å gjøre endringer, for eksempel ved å avfølge enten den som postet eller gruppa det ble postet i.

– Da vi gjorde undersøkelser på «Hvorfor ser jeg dette innlegget?»-funksjonen, fortalte folk oss at åpenhet om nyhetsstrøm-algoritmen ikke var nok uten tilhørende kontroll. Folk ville ha muligheten til å ta styring, så vi har gjort det lett å velge hva du ser i nyhetsstrømmen via denne funksjonen, heter det seg i det samme Facebook-innlegget (vår oversettelse).