<strong>REKLAME PÅ NETFLIX:</strong> Om litt kan du ende opp med å få reklameavbrudd på Netflix. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
REKLAME PÅ NETFLIX: Om litt kan du ende opp med å få reklameavbrudd på Netflix. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Avbrudd i Netflix-serier?

Nå tester Netflix reklame mellom episodene

Men det er ikke sikkert det kommer til deg.

Publisert
Sist oppdatert

En av grunnene til at mange sverger til Netflix når de skal se på serier og filmer, er at de slipper de stadige reklameavbruddene.

Men det kan det bli en slutt på. Netflix er nemlig i disse dager i gang med testing av reklamer for sine brukere.

Netflix sier til nettstedet TechCrunch at de tester ut å sende promoer av egne programmer mellom episoder.

Brukertilpasset reklame

Videoene skal reklamere for Netflix-programmer man ellers ville fått anbefalt andre steder inne på nettstedet.

Reklamene skal være fullskjermvideoer. Ifølge TechCrunch vil videoene forstyrre forhåndsvisningsinformasjonen for neste episode av en serie. For eksempel tittelen, beskrivelsen og miniatyrbildet som blir vist på høyre side av skjermen.

Det skal imidlertid være en funksjon som lar deg hoppe over reklamen på et hvilket som helst tidspunkt.

Mange reaksjoner

Funksjonen er foreløpig ikke noe som skal rulles ut til samtlige Netflix-brukere, og per i dag er det kun en prosentdel av kanalens abonnenter som får reklamene.

Allikevel kan det virke som om de som har fått testen, ikke er særlig imponert.

TechCrunch skriver at reaksjonen på disse kampanjene har vært ganske kritisk så langt.

Siden Netflix er en betalt abonnementstjeneste, forventer trolig kundene å slippe reklameavbrudd. TechRadar tror at kundene derfor vil oppleve alt som forstyrrer deres visning som reklame.

Kan bli aktuelt for alle

Det er uvisst om disse reklamene noengang vil bli rullet ut til alle Netflix-brukere.

Først når Netflix ser data som viser at testen øker brukerengasjementet eller tall som viser en positiv virkning, vil funksjonen rulles til alle abonnenter.

Kommentar fra Netflix

Hos Netflix utfører vi hundrevis av tester hvert år. Dette fordi vi vil bli bedre på å gjøre det enklere for medlemmene å finne noe bra å se på.

For et par år siden presenterte vi videoforhåndsvisninger til TV-opplevelsen, fordi vi så at det kuttet ned på tiden medlemmene brukte på å surfe, og hjalp dem å finne noe de ville ha glede av å se enda raskere.

Siden da har vi eksperimentert enda mer med video basert på tilpassede anbefalinger for show og filmer på tjenesten, og fortsetter å lære av våre medlemmer.

I dette spesielle tilfellet tester vi om hvorvidt anbefalinger mellom episoder hjelper medlemmer å oppdage nye programmer. Det er viktig å merke seg at et medlem er i stand til å hoppe over en video-forhåndsvisning når som helst hvis de ikke er interessert.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer