REKLAME PÅ NETFLIX: Om litt kan du ende opp med å få reklameavbrudd på Netflix. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
REKLAME PÅ NETFLIX: Om litt kan du ende opp med å få reklameavbrudd på Netflix. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Avbrudd i Netflix-serier?

Nå tester Netflix reklame mellom episodene

Men det er ikke sikkert det kommer til deg.

En av grunnene til at mange sverger til Netflix når de skal se på serier og filmer, er at de slipper de stadige reklameavbruddene.

Men det kan det bli en slutt på. Netflix er nemlig i disse dager i gang med testing av reklamer for sine brukere.

Netflix sier til nettstedet TechCrunch at de tester ut å sende promoer av egne programmer mellom episoder.

Brukertilpasset reklame

Videoene skal reklamere for Netflix-programmer man ellers ville fått anbefalt andre steder inne på nettstedet.

Reklamene skal være fullskjermvideoer. Ifølge TechCrunch vil videoene forstyrre forhåndsvisningsinformasjonen for neste episode av en serie. For eksempel tittelen, beskrivelsen og miniatyrbildet som blir vist på høyre side av skjermen.

Det skal imidlertid være en funksjon som lar deg hoppe over reklamen på et hvilket som helst tidspunkt.

Mange reaksjoner

Funksjonen er foreløpig ikke noe som skal rulles ut til samtlige Netflix-brukere, og per i dag er det kun en prosentdel av kanalens abonnenter som får reklamene.

Allikevel kan det virke som om de som har fått testen, ikke er særlig imponert.

TechCrunch skriver at reaksjonen på disse kampanjene har vært ganske kritisk så langt.

Siden Netflix er en betalt abonnementstjeneste, forventer trolig kundene å slippe reklameavbrudd. TechRadar tror at kundene derfor vil oppleve alt som forstyrrer deres visning som reklame.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan bli aktuelt for alle

Det er uvisst om disse reklamene noengang vil bli rullet ut til alle Netflix-brukere.

Først når Netflix ser data som viser at testen øker brukerengasjementet eller tall som viser en positiv virkning, vil funksjonen rulles til alle abonnenter.