Manta5 Hydrofoil eBike

Nå kan øyboere sykle til jobben på fastlandet

Er dette løsningen på fergetrøbbel og bompenger?

ELSYKKEL TIL SJØS: Lei av endeløse fergekøer, høye billettpriser og utsatte broplaner? Her er kanskje innretningen du ser etter. Eller? (Video: Manta5/Dinside) Vis mer

LAS VEGAS, DINSIDE: Det er ikke alle av oss som kan sykle til jobben, enten vi ønsker det eller ikke. Noen av oss bor så langt unna kontoret at det ville gått en halv dag å sykle til og fra, selv med elsykkel, andre bor på en øy eller på andre siden av fjorden og er avhengig av båt eller ferge for å komme seg på jobb.

Eller - er de egentlig det? Under årets CES-messe i Las Vegas var vi vitne til en farkost vi ikke har sett maken til tidligere. Ved første øyekast kunne den kanskje minne om en mellomting mellom sykkel og fly, med sitt sykkelstyre og pedaler - kombinert med «vinger» både foran og bak.

SNODIG FARKOST: Den er en krysning av sykkel, fly og båt, som det har tatt produsenten sju år å utvikle. Nå er den klar for markedet. Foto: Manta5
SNODIG FARKOST: Den er en krysning av sykkel, fly og båt, som det har tatt produsenten sju år å utvikle. Nå er den klar for markedet. Foto: Manta5 Vis mer

Sykler på vannet

Nei, Manta5 Hydrofoil eBike - som innretningen heter, er et sammenleggbart, pedalbasert framkomstmiddel beregnet til bruk på vann, den første i sitt slag, ifølge den newzealandske produsenten.

Du sitter på den, holder i styret og tråkker som om det var en sykkel, men hjulene er byttet ut med propell og to vinger, med spenn på henholdsvis 2 og 1,2 meter. Førstnevnte sørger for framdrift, vingene holder farkosten stabil i overflaten. Helt fremst sitter en styreenhet som gjør at du kan svinge med styret, som på hvilken som helst sykkel.

- Med denne kan du sykle i 20 km i timen på vannet, og den egner seg både på innsjøer, elver og havstykker med moderate bølger, forteller en entusiastisk representant fra produsenten, til Dinside, og legger til at selskapet har brukt sju år på å få farkosten klar.

SOM ELSYKKEL: Du tråkker på pedalene, deretter hjelper elmotoren deg avgårde. Etter maks femten tråkk, skal farkosten nærmest flyte på vannet, ifølge produsenten. Foto: Dinside
SOM ELSYKKEL: Du tråkker på pedalene, deretter hjelper elmotoren deg avgårde. Etter maks femten tråkk, skal farkosten nærmest flyte på vannet, ifølge produsenten. Foto: Dinside Vis mer

Elektrisk motor

Manta5 Hydrofoil eBike er utstyrt med en elektrisk motor på 460 watt, som hjelper deg med å holde oppe hastigheten under overfarten. Det ladbare batteriet skal holde i opptil 60 minutter, så i teorien skulle man fint kunne komme seg fra Nesoddtangen til Lysaker og tilbake.

Produsenten understreker imidlertid at både vær, bølger, vekta på «syklisten» og hvor mye hjelp du får, vil påvirke batteritiden. Omtrent som med en vanlig elsykkel, altså. Batteriet fullades i løpet av tre timer i stikkontakten.

PROPELL: Det er denne som sørger for fremdriften. Foto: Dinside
PROPELL: Det er denne som sørger for fremdriften. Foto: Dinside Vis mer

Du blir garantert våt ...

Og hva skjer om du slutter å tråkke? Så lenge du sitter oppå, vil Manta5 synke. Går du av, blir den flytende som en dupp - som du kan holde deg fast til, til du får hjelp. Men uansett: Dette er ikke noe for deg som ikke liker å bli våt verken på bena eller i ørene. Vi ville nok ha valgt en våtdrakt eller tørrdrakt (og armringer), i hvert fall de fleste månedene av året her i Norge.

Ja, for produktet skal være mulig å bestille også for norske kjøpere, får vi opplyst på messa. Og prisen? 6.590 euro - eller rundt 66.000 kroner, med leveranse i juni. Og om du synes det høres dyrt ut, kan vi legge til at det er en kampanjepris - normalt vil farkosten være rundt 1.000 euro dyrere.

Manta5 Hydrofoil eBike var uansett noe av det morsomste vi så av ny teknologi under årets CES-messe, men vi kommer neppe til å bytte den med ferga med det første.

I hvert fall ikke før neste prisjustering av billettprisene ...

Du finner mer informasjon hos produsenten.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!