Mus med force-feedback fra Logitech

NYHET: Vi har hittil sett Force Feedback-teknologien på ratt og joysticker, men en mus som beveger seg av seg selv, det er noe helt nytt. Snart kommer den på markedet, og målgruppen er de tøffeste PC-spillerne.

Man kan selvsagt spekulere i om Force-Feedback egentlig er nyttig, men det er vel stort sett en smakssak. Uansett så er hensikten med teknologien å gi PC-spilleren en mer realistisk følelse siden spillekontrollen gir fysisk tilbakemelding i forma av risting og slag hvis f.eks. bilen du kjører i spillet krasjer.

Så langt har dette vært brukt i spillkontrollere for flysimulatorer og bilspill. Det er kanskje også i slike spill at teknologien er mest nyttig, i og med at følelsen av realisme er viktig i disse spillene. Men nå er altså turen kommet til musen, et redskap som gjerne brukes i action-spill av typen Quake o.l.

Prinsippet er følgende: musen ligger på en medfølgende matte, som har en innebygget prosessor. Denne prosessoren bearbeider signaler fra PCen, og sender dem videre til en mekanisme i musen. På den måten kan musen vibrere og riste.

Kreasjonen har fått navnet WingMan, og ligner på en hvilken som helst annen mus med tre knapper. Noen vil kanskje også synes at den har et litt stiligere design. Tilkoblingen skjer via USB-port, og det følger med en del programvare som blant annet tillater musen å emulere andre Force Feedback-kontrollere.

Det er ikke bare spill Logitech satser på, og det er blant annet blitt utviklet en teknologi som lar deg kjenne ”vekten” på Windows-filene, avhengig av deres størrelse. Det vil også komme drivere som lar deg "føle" ikonene på skrivebordet i Windows. Kanskje noe for svaksynte?

Men i første rekke er det spill som vil utstyres med teknologien.