Misvisende fra Multicom

PC-tilbudet som Multicom reklamerer for i media med karakteren 10 av 10 fra DinSide, er flere måneder gammelt, og vurderes ikke lenger til toppkarakter. Maskinen er heller ikke testet av oss, slik reklamen gir inntrykk av.

Serien "De beste PC-tilbudene" på DinSide Data oppdateres en gang i måneden, og er blitt omtalt som den mest innflytelsesrike serie i norsk fagpresse noensinne. Nettbutikkene melder om ekstrem pågang fra PC-kjøpere i midten av hver eneste måned, og nærmest slåss om å få utmerkelsen "Beste PC-kjøp" fra oss.

Misfornøyde med våre vurderinger

Enkelte gjør alt for å dra det meste ut av en slik kåring, og i noen tilfeller blir det rett og slett misvisende og feil, både for oss og for deg som PC-kjøper.

I denne kategorien finner vi leverandøren Multicom.

Multicom vant vår sammenligning av tilbud i september måned, med en PC-pakke som den gang ble omtalt som fyldig, med blant annet mye ekstrautstyr. Vi ga karakteren 10 av 10 oppnåelige, som vi alltid gir til vinneren. Multicom gav oss det samme tilbudet i oktober. Den gangen ble et annet PC-tilbud vurdert som bedre, og karakteren på Multicoms pakke ble nedjustert til 9.

I november kom Multicom med et helt nytt, og oppgradert tilbud, med blant annet langt mer avansert hovedkort og raskere prosessor, til samme prisen som september-PCen. Borte var tilleggsutstyret, blant annet fordi vi poengterte overfor leverandørene at vi hadde fokus på selve PCen i våre vurderinger, ikke tilleggsutstyret.

Konkurransen var imidlertid blitt tøffere siden sist, og vi vurderte flere andre leverandørers tilbud som bedre, blant annet fordi Multicom ikke vil fortelle hvilke maskinvareprodusenter som stod for innmaten i PCen, men ville endre dette etter eget forgodtbefinnende i tilbudsperioden. Vi satte karakteren 8, noe Multicom tydeligvis ikke var fornøyd med.

Føres bak lyset

I motsetning til de andre leverandørene i oversikten, la Multicom aldri ut november-tilbudet på sidene sine, og kjørte på med massiv eksponering av septembertilbudet, fortsatt med karakteren 10 av 10, uten å informere verken oss eller våre lesere om avgjørelsen. I stedet for å lenke til vår omtale, som var blitt oppdatert flere ganger siden september, hadde Multicom klippet ut septemberomtalen fra DinSide, og lagt den ut i sin egen nettbutikk, uten å avklare dette med oss på forhånd.

Teksten over lå på Multicoms forside i går, 27. november 2002.
Teksten over lå på Multicoms forside i går, 27. november 2002. Vis mer


Riktignok står det "september" på Multicoms forside, men i en avisannonse som blant annet har vært å finne i riksdekkende aviser til helt nylig, er vår logo og karakterskala brukt, uten opplysninger om hvilken måned dette tilbudet ble vurdert til karakteren 10 av 10. Dette er stikk i strid med våre retningslinjer, som Multicom var godt kjent med på forhånd. Dessuten er dette i aller høyeste grad villedende, ettersom tilbudet ikke lenger vurderes til toppkarakter av oss. Endringene skjer så raskt i dette markedet, at et godt tilbud i den ene måneden er bærmest passé den neste.

Løgnaktige påstander

Dessuten gir Multicom, både i avisannonsen og i nettbutikken, inntrykk av at PCen er blitt testet og fått utmerkelsen "Best i test" i DinSide, blant annet med ordene "igjen er det testet PCer". "De beste PC-tilbudene" er derimot kun en pristest, og våre vurderinger er gjort på bakgrunn av våre erfaringer med maskinvaren, samt uavhengige tester fra inn- og utland. Det har aldri vært noen fysisk test av maskinene, noe som også går tydelig fram på hovedsiden for de beste PC-tilbudene.

Vi har tidligere ikke arrestert verken Multicom eller andre for å bruke betegnelsen "Best i test", all den tid at det er en pristest, men har nå sendt en klar oppfording til leverandørene om å bruke andre betegnelser som ikke er like lett å misforstå.

En fysisk test av maskinene er i skrivende stund kun på planleggingsstadiet.

Tilgjengelig?

- Kjøpere som vil ha november-tilbudet får selvsagt kjøpt dette, dersom de skulle ønske det, sier Tobias Tangen i Multicom, i en kommentar til DinSide Data. Problemet oppstår først når man prøver å finne tilbudet på Multicoms sider. Det klarte ikke vi. Lenken som vi fikk oppgitt fra Multicom, og som vi la ut på våre sider, fører nå til en side som ikke lenger eksisterer.

Vi vurderer nå forskjellige reaksjoner overfor Multicom, en av dem er å utestenge leverandøren fra fremtidige gjennomganger av PC-tilbud.

OPPDATERT: Multicom har reagert på vår kritikk, og hevder at tidspunkt for kåringen står på DinSide-logoen som ble brukt i avisannonsene, men at dette ikke er synlig i enkelte aviser på grunn av dårlig trykkekvalitet.

Våre vurderinger av de beste PC-tilbudene finner du her.