Microsoft diskriminerer sine norske kunder

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Spørsmål:

Microsoft har i USA allerede for lenge siden inkludert en kupong med tilbud om gratis oppgradering sammen med salg av en ny lisens Windows 98/Me/NT/2000.

Som amerikaner bosatt i Norge føler jeg at norske kunder her blir klassifisert som uviktige og underlegne samt at de også diskrimineres på produkt. Vennligst forklar hva Microsoft Norge kan gjøre med dette!!

Jeg vurderer selv kjøp av ny PC Server nå til et foretak og observerer at man kan kjøpe full versjon 8.0 Mandrake Linux med CDer samt manualer for USD 6,50. Hvordan skal Microsoft overbevise meg om å måtte vente til oktober samt betale DYRT både for XP OSet og for en ekstra oppgraderingsinstallasjon?

Med vennlig hilsen
Jan C. Kuhnle


Svar:

Det forekommer ofte at det er forskjellig oppgraderingspolitikk i USA og Europa, da vi snakker om to forskjellige markeder. Jeg synes det hørtes underlig ut at man i USA allerede nå tilbyr en gratis oppgradering til Windows XP når den lanseres. Hva som vil bli tilbudt igjennom OEM'er (hardware leverandører) av gratis oppgraderinger i Norge er foreløpig usikkert.

Det kan selvfølgelig virke om om Linux til USD 6.5 er et mer fornuftig kjøp en Windows til 1000 norske kroner, men du må se hva du ønsker å oppnå. Det er i dag betydelig bedre verktøy for å drifte og omplementere et Windows basert nettverk, og du må se hvor mye tid du vil bruke på implementeringen og ikke minst driften. I tillegg så kjøper du deg et OS for å kjøre applikasjoner som gir deg en mer effektiv og enklere hverdag, og det finnes i dag helt uten sammenligning flest nytteprogrammer for en Windows plattform. I dag så diskuterer vi Windows XP som er et desktop OS og ikke et server OS.

mvh
Paul Udjus

Tilbake til artikkelen