Meltdown 2000: mye nytt for grafikkinteresserte

Hvert år presenterer Microsoft nyheter for spillutviklere på sin Meltdown-konferanse. Nyhetene dreier seg som regel om grafikk- og lydteknologier, og årets konferanse var intet unntak. Vi har oversikten over hva som ble presentert.

Stikkordet for årets Meltdown-konferanse var DirectX 8.0. Det har vært snakket mye om den nyeste versjonen av Microsofts programmeringsgrensesnitt tidligere, men nå nærmer den seg lansering. Derfor er Microsoft mer enn noen gang villig til å vise frem nyhetene.

Mer realistisk grafikk

Ikke overraskende var det grafikkfunksjonene til DirectX 8.0 som fikk mest oppmerksomhet. Stikkordet er en videreføring av Transform & Lighting-funksjonene som allerede er støttet av flere maskin- og programvareprodusenter. Både ATI og NVIDIA har utviklet velfungerende T&L-motorer, og andre grafikkbrikkeutviklere som 3dfx eller Matrox vil også støtte teknologien i sine kommende produkter.

Slik kan en ukomplisert modell få mer avansert geometri Vis mer

Nå er neste generasjon T&L på vei, og på fagspråket kalles det ”Programmable Vertex Shader”. I korte trekk betyr dette at T&L-motoren vil være mulig å programmere til å utføre nye 3D-oppgaver; for eksempel mer realistisk fremstilling av klær, hud og lignende overflater eller mer komplekse geometriske modeller (ATI presenterte blant annet en ny teknologi de kaller N-Patches, som får enkle polygonale modeller til å virke mer kompliserte).

Også piksel-effekter får mye oppmerksomhet. NVIDIA har allerede inkludert en slik teknologi i GeForce 2-brikken (kjent som Shading Rasterizer), men det er med DirectX 8.0 at disse teknologiene vil komme for fullt. Piksel-effektene lar utviklerne programmere nøyaktig hvordan piksler skal oppføre seg, og det resulterer i mer detaljert lyssetning og bedre detaljer i teksturene.

Det har også vært snakket om en teknologi kjent som ”Multi-Sample Rendering”, og for de som kjenner til T-Buffer-teknologien fra 3dfx, er det egentlig ikke noe nytt. Multi-Sample Rendering tillater bruk av diverse fotorealistiske spesialeffekter, og flere utviklere skal være interessert i å ta denne teknologien til nye høyder.

Lyden blir også mer avansert

Den nye versjonen av Direct X vil få en viktig nyhet, og det er støtte for direkte stemmekommunikasjon over internett. Fra nå av vil det være unødvendig for spillutviklere å programmere sine egne kommunikasjonsmotorer, siden Microsoft tilbyr et standardalternativ gjennom DirectX 8.

Vi regner med at DirectX 8.0 vil bli tilgjengelig i løpet av høsten 2000. I mellomtiden kan du lese mer om Meltdown-konferansen her.