Max Payne snart klar

Endelig – alt tyder på alt dette mørke actionspilleventyret vi alle har ventet lenge på, er faktisk ferdig. Det er nå kun stabilitetstesting som gjenstår.

Max Payne har vært under utvikling hos det finske selskapet Remedy i flere år. Prosjektet startet egentlig mer som et teknologisk eksperiment, og 3D-motoren firmaet utviklet har lenge vært basisen for benchmarkprogrammene til MadOnion. Det har flere ganger dukket opp skjermbilder og filmklipp som imponerte med fantastisk grafikk og animasjoner – men vi tvilte lenge om det virkelig var et spill med innhold som skjulte seg bak de flotte bildene.

Det var først under årets E3-messe at vi ble overbevisst om at Max Payne faktisk kommer til å være et spennende spill.

Ingenting å tape

Max Payne handler om en politimann i New York, hvis oppdrag er å infiltrere byens mafia-miljø. Etter en rekke dramatiske hendelser mister Max sin familie, er blir jaget av både politiet og mafiaen. Spillet foregår i tredjeperson, og tar deg til et brutalt, mørkt og urbant miljø.

I spillet venter overraskelser rundt hvert hjørne, men du har nok av fordeler å klare deg. Blant annet er det mulig å bruke en teknologi kalt ”bullet-time”, som lar deg avfyre dine våpen i sakte tempo. Ikke bare ser det vanvittig bra ut, deg gir deg også et betydelig overtak. I det hele tatt har designerne latt seg inspirere av the Matrix, og skapt noen halsbrekkende kampscener, som kunne like gjerne vært tatt ut av en actionfilm.

Vårt inntrykk av spillet – ut i fra det lille vi har sett – er svært positivt, og det kan virke som om det er verdt å vente på.

Det var da med glede at vi leste den siste uttalelsen fra George Broussard i 3Drealms, der han bekrefter at spillet er nå så å si ferdig. Det eneste som gjenstår er endelig testing og eliminering av eventuelle feil. Dette betyr at vi bør se spillet i butikkene på sensommeren – og det gleder vi oss til!