Matrox Parhelia

Dette er det nyeste grafikkortet til Matrox, og brikken har uten tvil en interessant arkitektur. Vi lurer likevel på om ytelsen lever opp til spesifikasjonene.

Matrox Parhelia
[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Matrox er et grafikkselskap med lange tradisjoner. Deres tidligere kort har ikke vært spesielt imponerende med tanke på krevende 3D-spill, men har likevel solgt bra takket være et godt utvalg av andre funksjoner. Med Parhelia, som ble lansert tidligere i sommer, skulle Matrox igjen bli en viktig aktør i 3D-bransjen, og kortet har imponerende spesifikasjoner på papiret. La oss se hva slags egenskaper det har:

LES OGSÅ:

Parhelia er et skjermkort som kan skryte av enorm minnebåndbredde (20 GB i sekundet), i tillegg til at det har flere teknikker som optimaliserer flyten og minneeffektiviteten. Kortet har mange avanserte 3D-funksjoner, med full støtte for DirectX 8.1 og i tillegg noen DirectX 9-instruksjoner. Parhelia har også en flott kantutjevningsteknikk, som kalles 16x Fragment Anti-Aliasing, og som skal by på både høy visuell kvalitet og lite tap av ytelse.

Matrox Parhelia har også en svært interessant funksjon som kalles for Surround Gaming. Det er, kort forklart, støtte for tre skjermer. Denne muligheten kan brukes i spill, og gjør at synsfeltet blir dramatisk utvidet. Flere store titler støtter Surround Gaming, blant annet alle spillene som benytter seg av Quake III-motoren og det nye Unreal Tournament 2003-spillet. Vi kommer til å teste denne funksjonen i en egen artikkel i nærmeste fremtid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Matrox har alltid vært kjent for sin eksepsjonelle 2D-kvalitet, og dette kortet er intet unntak. Nye teknikker gjør at bildet blir skarpere og mer stabilt i høye oppløsninger, 10 bits Gigacolor-teknologi betyr at kortet kan vise hele 64 ganger så mange farger som vanlige kort, og såkalt Glyph Anti-Aliasing gjør fontene mykere uten at ytelsen reduseres.

Ytelse i praksis

Vi har tradisjonelt konsentrert oss om spillytelsen ved grafikkorttesting, og selv om Parhelia ikke blir markedsført som et vanlig spillkort, er vi likevel nysgjerrige på hvordan ytelsen er. Vi bruker en Athlon 1800+-basert maskin med 256 MB DDR RAM.

Vi begynner med 3DMark 2001 SE. Det viser seg fort at Parhelia dessverre ligger under ytelseskongene ATI Radeon 9700 Pro og GeForce 4 4600. I standardoppløsning (1025x768x32) får Parhelia 7415 poeng, mens Radeon 9700 Pro fikk 11402. GeForce 4 4600 fikk 9521 i denne oppløsningen. I den mest krevende oppløsningen i 3DMark – 1600x1200x32 får Matrox 4606 poeng, mens ATI og NVIDIA får respektive 8994 og 6860. Forskjellene er med andre ord ganske klare.

I gode gamle Quake III viser det seg at du ikke bør gå høyere enn 1280x1024x32. Da får du 95.6 bilder i sekundet. Radeon 9700 Pro klarer 168.7, GeForce 4 4600 klarer 157.4. I 1600x1200x32-oppløsning reduseres ytelsen til svake 68.1 bilder i sekundet, mens både ATI og NVIDIA fortsatt får godt over 100 bilder i sekundet i snitt.

Det nyeste spillet som virkelig krever sitt av et grafikkort er Unreal Tournament 2003, og vi kjørte noen tester med spillets flotte benchmark-funksjon. Vi har foreløpig ikke nok data fra andre grafikkort til å sammenligne UT 2003-ytelsen, men vår foreløpige konklusjon er at Matrox dessverre stiller ganske svakt når det er snakk om et så krevende spill.

Vi prøvde også kantutjevningsmulighetene til kortet, og ble ganske imponert. Ytelsesreduksjonen er ikke stor – for eksempel i Quake III, 1600x1200x32 – får kortet vanligvis 68.1 bilder i sekundet, og med 16x FAA får det 46.5 bilder i sekundet. Det er ikke mye, men beviser likevel at Matrox er inne på noe med sitt anti-aliasing-alternativ.

Ikke for spillere

Det er klart at når det gjelder spillytelse, så er ikke Parhelia noen konkurrent for Radeon 9700 eller GeForce 4. Både ATI og NVIDIA står meget sterkt i spillsegmentet, og det ser ikke ut til at Matrox klarer å slå dem ut med det første.

Likevel er det ikke noe dårlig kort vi snakker om her – Matrox retter seg egentlig ikke mot hardcore-spillere uansett, men snarere mot profesjonelle brukere som er ute etter topp 2D-kvalitet, stabilitet og mulighet for spilling i ny og ne. Disse kravene oppfyller Parhelia med glans – det som er litt dumt at prisen er såpass høy (rundt 4.000 kroner må du regne med å betale).
Vi kommer som sagt snart tilbake med en grundigere gjennomgang av Surround Gaming-mulighetene.