Matrox Millennium G550

G550 er den første grafikkbrikken fra Matrox på lenge, og det er klart at selskapet har funnet sin nisje – og der er det ikke 3D-ytelsen som gjelder.

Matrox Millennium G550
[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Det er lenge siden Matrox var en viktig spiller på spillentusiastmarkedet, som tross alt på mange måter driver utviklingen av grafikkort. Både de dyreste og de rimelige prisklassene domineres av NVIDIA og ATI, og delvis også Kyro II-baserte kort. Matrox derimot valgte å konsentrere seg om forretningsmarkedet, perfeksjonere sine flerskjermsløsninger, og til tider introdusere noen nye funksjoner.

LES OGSÅ:

Den kanskje største suksessen til Matrox var G400-brikken, som den gang (slutten av 1999) var en verdig konkurrent til 3dfx og NVIDIA. Matrox klarte blant annet å imponere oss med bump mapping-teknologien, som gjorde teksturer mer realistiske.

Dessverre klarte selskapet aldri å følge opp G400 skikkelig – G450-utgaven var bare et lite steg videre, og nå som G550 er på markedet, ser vi heller ikke noen revolusjon.

Hva er nytt?

Selve brikken skiller seg lite fra G450-utgaven som kom for omtrent et år siden. Den største nyheten i brikkens arkitektur er kanskje at den har innebygd en slags Transform & Lighting-motor, som er svært lite avansert og egner seg kun til Matrox HeadCasting-teknologi.

HeadCasting er en relativt morsom sak, som lar deg vise frem en ganske så realistisk 3D-modell av ditt hode. Du sender av gårde to bilder av deg selv, og et partnerselskap lager selve 3D-modellen, som de sender tilbake til deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre kan du sende hodet ditt til en venn, som også er utstyrt med et G550-kort, og føre en sanntidskonferanse over nettet. I og med at det er kun stemmen og bevegelsesdata som skal overføres mellom de to maskinene, krever ikke teknologien høy båndbredde.

Vi vil komme tilbake til denne teknologien i en senere artikkel.

Selve G550 kortet er utstyrt med 32 MB DDR RAM, en DVI-utgang og nødvendig programvare.

3D-ytelse

En rask titt på esken forteller oss at G550 ikke skal evalueres som et spillkort. Matrox fokuserer på HeadCasting og DualHead-funksjonalitet, samt høy 2D-kvalitet. Likevel lurer vi på om kortet i det hele tatt klarer å stå i mot andre lavprisprodukter som GeForce 2 MX eller Radeon VE.

Etter å ha testet kortet med 3DMark 2001, Quake III Arena og et par andre spill, kan vi klart konkludere med at G550-brikken er svært lite egnet til spill. I en middels krevende oppløsning, som for eksempel 1024x768x32 klarer ikke kortet mer enn 1002 poeng (3DMark 2001). Til sammenligning: Et Kyro II-kort, som ligger i samme prisklasse, klarer 1530 poeng.

Det er egentlig ikke noe mer å si om spillytelsen til G550 – det er dårligere enn de andre lavpriskortene på markedet. Du vil kunne spille i lave oppløsninger og med lavt detaljnivå, men vi anbefaler det i utgangspunktet ikke.

Konklusjon

Selv om vi er fullstendig klare over at G550 er en business-brikke, med god 2D-kvalitet og flerskjermsløsning, har vi likevel våre betenkeligheter når det gjelder anbefalinger. Kortet koster nemlig 1.500 kroner, og du kan få kjøpt et GeForce 2 MX eller Radeon VE kort for mindre enn det. Og da får du både støtte for flere skjermer og bedre 3D-ytelse. Det eneste som virkelig skiller Matrox fra konkurrentene er HeadCasting-teknologien, men spørsmålet er om det virkelig vil slå an.

Vi kommer til å gjennomgå DualHead-flerskjermsløsningen, som skal ha fått noen nye muligheter, i en artikkel i morgen, og vil også senere se på HeadCasting-programmet. Følg med!